NS gestart met verhuur van elektrische OV-fietsen
De NS is vandaag bij station Driebergen-Zeist begonnen met het aanbieden van elektrische OV-fietsen. Het bedrijf wil met de proef onderzoeken of de e-bikes een 'waardevolle aanvulling' op de normale OV-fietsen zijn.
Dertig elektrische OV-fietsen, uitgevoerd in een herkenbaar blauwgeel ontwerp, zijn een jaar lang te huren op het station Driebergen-Zeist. Later zijn de OV-ebikes ook bij drie andere stations beschikbaar. "Welke stations dat precies worden, is nog niet bekend", aldus de NS.
Met de proef onderzoekt het bedrijf hoeveel vraag er is naar de elektrische OV-fietsen en voor welke afstanden de e-bikes interessant zijn. "Met de OV-ebike willen we het ook voor reizigers die vanaf het station iets verder moeten reizen nog makkelijker maken om voor het laatste gedeelte van de reis de fiets te pakken", zei Marise Bezema, hoofd diensten bij de NS, onlangs.
10 euro per dag
Het huren van een OV-ebike kost 10 euro per dag. Na drie dagen komt daar per dag 5 euro toeslag bij. Bij een normale OV-fiets is het dagtarief 4,15 euro.
De actieradius van de e-bike in de ecostand is 110 kilometer. In de normale stand is 70 kilometer elektrische ondersteuning mogelijk op een volle accu en in de hoogste stand is het bereik 50 kilometer.
De elektrische OV-fietsen zijn e-bikes van het merk Noord. De accu's worden volgens de NS 'met 100 procent groene stroom' opgeladen.
Zelf accu opladen mag niet
Bij het huren van een OV-ebike is de accu volgens de NS altijd 'volledig opgeladen'. Huurders mogen de fietsaccu niet zelf opladen.
Het inleveren van de e-bike op een andere dan de oorspronkelijke huurlocatie is niet mogelijk. Bij normale ov-fietsen kan dat wel, maar betalen gebruikers daarvoor een toeslag van 10 euro. Klanten die de e-bike niet inleveren na een huur van drie weken moeten 1750 euro betalen.
De NS ziet Driebergen-Zeist als een aantrekkelijk startpunt voor tochten met de elektrische OV-fiets. "In het weekend is de Utrechtse Heuvelrug een populaire bestemming voor reizigers die met de trein naar station Driebergen-Zeist komen. Door de proef met de OV-ebikes kunnen reizigers ook lekker met de elektrische fiets het natuurgebied verkennen", zegt Bezema.
GPS-tracker en privacy
Diefstal van de e-bikes is een risico en daarom worden ze uitgerust met een gps-tracker. Bij vermissing of diefstal kan de fiets daarmee teruggevonden worden. Ook zegt de NS als onderdeel van de proef het 'gebruik, reisafstanden en snelheid in kaart te brengen'.
Vanwege privacyzorgen worden de persoonsgegevens gescheiden van de locatiegegevens. Daardoor weet de leverancier van de OV-ebikes waar de e-bike is, maar niet wie de huurder is. En de NS weet wie er op de e-bike zit, maar niet de locatie. Tijdens de proef worden gebruikers van de e-bikes ook op het station naar hun ervaringen gevraagd.
In totaal 22 duizend OV-fietsen
Momenteel verhuurt de NS in totaal bijna 22 duizend OV-fietsen op 300 locaties. Voor het huren is een persoonlijke OV-chipkaart nodig.
Luister ook: