Duurtest Nissan Ariya: het is geen prijsvechter
Bright-autotester Rutger rijdt een maand lang in de Nissan Ariya, waaronder een retour naar Noorwegen. Hoe is de eerste kennismaking met deze elektrische auto?
Rutger Middendorp test nieuwe auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.
In 2011 werd ik Nissan-fan. De eerste Bright-duurtester ooit was eind 2010 de Nissan Leaf. Met een accu van 24 kWh, een bereik van 80 kilometer in de winter en de belofte aan boord dat rijden schoner, stiller en soepeler kon. Van alle duurtest-auto's die we sindsdien hebben gereden is dat nog steeds de auto die mijn wederhelft het meeste mist. Raar, zou je misschien denken, want op papier is er nogal wat mis mee. Het bereik is te klein, de laadsnelheid niet hoog genoeg en een knapperd kun je het ook niet noemen.
Allemaal waar, maar de Leaf is een extreem comfortabele auto om te rijden, zonder irritante piepjes die je niet wil of andere ergernissen die de ervaring van de ene op de andere minuut kunnen verpesten. Ik werd dan ook Nissan-fan. Vanwege de Leaf, maar vooral vanwege het lef dat Nissan had gehad om voor de muziek aan al een elektrische auto uit te brengen. Niet als cynische reactie op een uitstootschandaal, maar vanuit de overtuiging dat het de weg vooruit is.
Ingehaald door de Koreanen
De jaren daarna werd Nissan links en rechts ingehaald, door met name de Zuid-Koreanen. Kia en Hyundai namen het stokje over als de club die degelijke, aangenaam in de omgang elektrische instapauto’s bouwde. Bij Nissan kwam er een tweede versie van de Leaf, een elektrisch busje en dat was het.
Totdat vorig jaar de Ariya eindelijk op de markt kwam: een flinke SUV. Een slag groter dan de Hyundai Kona of de Kia Niro en met een accu die 3,6 keer zo groot is als die in de eerste Leaf.
Stevig aan de prijs
Laten we meteen beginnen met het grootste nadeel van de Ariya: de prijs. 58.000 euro moet je neertellen voor deze versie met de grote accu met een bereik van 450 kilometer gemiddeld in de echte wereld. De 63 kWh variant heeft een bereik van ongeveer 320 kilometer bij gemiddeld gebruik en kost ook al 51K. Ter vergelijking: de kleinere, maar amper minder praktische Kia Niro met 65 kWh accu kost net geen 45K.
Nissan neemt het dus op tegen de grote jongens. Een Skoda Enyaq IV60 (met 58 kWh accu) begint net onder de 49K. Een Volkswagen ID.4 (met 52 kWh accu) kost net iets onder de 44K. Nu kun je deze auto’s niet direct met elkaar vergelijken. Want de kale Volkswagen is heel wat kaler dan de instap-Nissan, maar de Ariya is geen prijsvechter.
De extra's
De instapper van de Ariya heeft al wel dat dikke dubbele 12 inch TFT-scherm achter het stuur en op de middenconsole. Adaptieve cruise control die je ook binnen de lijntjes houdt heet Pro Pilot bij Nissan en zit ook standaard op de auto. Luxe extra’s waarvoor je moet bijbetalen zijn het slimme grootlicht dat zelf delen uit kan schakelen om je zoveel mogelijk licht te geven zonder anderen te verblinden. Een head-up display en elektrische stoelen zijn twee andere opties die je pas krijgt op de Evolve die 5K extra kost. De instapper is dus zeker niet behelpen.
De auto die wij rijden is wel een serieus stapje luxer. Het is de Evolve met 87 kWh, maar zonder de vierwielaandrijving. Onze auto is uitgerust met de eerder genoemde Advanced Headup-display, elektrische verstelbare voorstoelen met geheugenstand, de adaptieve beam assist die je grootlicht volautomatisch regelt en vooral niet te versmaden een Bose-audiosysteem met 10 speakers. Kosten van onze auto: 63.000 euro + 1000 euro voor een kleur groen die zo donker is, dat het lijkt op zwart. Alleen ceramic grey is gratis. Het zonnedak is ook standaard in onze auto, maar geeft mij met mijn 1 meter 83 al wel het gevoel dat ik wat dicht op het dak zit.
De komende weken rijden we naar Noorwegen op en neer, naar de supermarkt en de school. Dan lees je meer over de capaciteiten van de Nissan Ariya.
Rutger Middendorp test nieuwe auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.