Bright Duurtest Week 2

Duurtest Nissan Ariya: de prestaties

© Bram Willemse

Duurtest Nissan Ariya: de prestaties
14 januari 2023 om 11:47
Laatste update: 14 januari 2023 om 11:47

Bright-autotester Rutger rijdt een maand lang in de Nissan Ariya, waaronder een retour naar Noorwegen. Hoe ver gaat 'ie, hoe rap laadt 'ie en hoe hard wil 'ie? 

Rutger Middendorp test nieuwe auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.

We zijn dankzij elektrische auto’s behoorlijk verwend geraakt als het om acceleratie gaat. In 8 seconden naar de 100 km/u is al niet indrukwekkend meer, terwijl je bij de benzinejongens daar een GTI voor moest kopen. De 87 kWh in de Ariya gaat in 7,6 seconde naar de 100. Als je nog even wacht op de vierwielaangedreven variant, dan kun je zelfs in 5,7 seconden naar die 100.

Maar om heel eerlijk te zijn, zou ik dat niet per se doen. Om aan die 7,6 seconde te komen moet je echt hard op het pedaal stampen en dan voelt het wel een beetje alsof je out of character bezig bent. De Ariya is een comfortabele cruiser. Het is lekker om even rap in te kunnen halen, maar die 7,6 seconde is dan snel genoeg. 

Laden gaat met 130 kW. Dat is competitief ten opzichte van de elektrische Volvo’s, Volkswagens en Skoda's van deze wereld, maar kan niet op tegen de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 die een keer zo snel kunnen laden. In praktijk haalde ik in Noorwegen bij -20 graden zo’n 78 kW gemiddeld van 20 procent tot 90 procent. Keurige score. 

Actieradius

Het rijbereik is uiteraard sterk afhankelijk van het gebruik. In Zweden en Noorwegen merk je pas echt hoe voorspelbaar het in Nederland eigenlijk is. Grotendeels bergafwaarts reed ik 177 kilometer ver en had ik nog geen derde van de accu verbruikt. Hetzelfde stuk terug kostte me 40 procent van de accu. 

In het allerslechtste geval haal je nog meer dan 300 kilometer uit de accu. Dat is op hoge snelheden met rotweer. Op langzamere stukjes die niet vooral omhoog gingen haal je de 400 kilometer ook wel. In echt ideale omstandigheden zou je er zelfs over de 600 kilometer uit moeten kunnen persen. Bij lage snelheden met weer rond de 18 graden.

Als je geen elektrische auto rijdt, schrik je misschien van de getallen. Maar eigenlijk is dat niet nodig. Een mens moet vaker plassen dan deze auto moet laden. Je kunt dik twee uur lang voluit knallen en dan aan de lader staan voor een kopje koffie of een maaltijd en dan kun je weer verder. Ik doe iets kalmer aan met uitstappen, naar de wc gaan, mijn eten bestellen dan ik zou doen met een benzinewagen. Maar het is niet alsof we uren met de duimen aan het draaien zijn, te wachten tot de accu vol is. 

Volgende keer een klein reisverslag van 2500 kilometer reizen in de Ariya. 

Rutger Middendorp test nieuwe auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.

Luister ook de Bright Podcast: