Getest: Wallbox Pulsar Pro, de nieuwste laadpaal voor aan je huis

©Bright

Getest: Wallbox Pulsar Pro, de nieuwste laadpaal voor aan je huis

De nieuwste telg in het portfolio van Wallbox, de Pulsar Pro, is nog even klein als zijn voorgangers, maar lijkt klaar voor dynamisch laden, verrekenen met de baas en kan zelfs tot 22 kW stroom leveren. Gewoon thuis aan de muur. Wij testten hem.

De Bright Duurtest-laadpaal had wat kuren. De EVbox knipperde rood na elke laadbeurt, waardoor elke keer in de meterkast de boel gereset moest worden. Niet handig. Nog minder handig: EVbox is failliet en dus is het maar zeer de vraag hoe lang de laadpaal blijft werken. Zeker als je de software op de achtergrond gebruikt om te declareren bijvoorbeeld.

De vervanger zoeken, was zelfs met mijn uitgebreide ervaring van elektrische auto’s testen en dus ook laden nog niet eenvoudig. Want waar let je eigenlijk op?

Nou, om te beginnen heb je een paal nodig die 11 kW kan leveren op drie fases. En dat moet je huis ook aankunnen. Voor de meeste mensen geldt dat. Een 22 kW paal klinkt leuk, maar je moet er een aanpassing in de meterkast voor doen en jaarlijks een groter bedrag aan vastrecht betalen. Dat is eigenlijk niet de moeite omdat elke elektrische auto in een nachtje wel weer vol te krijgen is.

Hij kan behoorlijk snel

Idealiter heb je ook een paal die slim aan te sturen is. Die bijvoorbeeld het vermogen tijdelijk terugschroeft als hij merkt dat er teveel stroomvraag in het huishouden is. Load balancing heet dat. Goed om naar te kijken als je een paal koopt. Wil je dat anderen betaald kunnen laden op jouw paal, dan moet je bij aanschaf ook goed lezen of dat kan. Vaak heb je dan een abonnement nodig bij een bedrijf als Chargit of E-flux. Als laatste moet je nog bedenken of je een vaste kabel aan je laadpaal wil. Nadeel: hij wordt sowieso vies, voordeel je hoeft hem niet uit de auto te halen en steeds weer in te pluggen. Als het ook maar enigszins mogelijk is, zou ik altijd kiezen voor een lader met een vaste kabel.

Zo kwam ik uit bij de Pulsar Pro van Wallbox. Eerste grote voordeel van deze paal is dat het bedrijf dat hem maakt niet failliet is. Theoretisch kun je er met 22 kW mee laden, maar omdat ik geen €600 per jaar wil betalen om dat mogelijk te maken, heb ik hem gewoon op 11 kW ingesteld op mijn meterkast die maar 3x 25 ampere te verstouwen heeft.

Klein maar veelzijdig

De Wallbox is opvallend klein voor een lader. Het ontwerp leent zich niet geweldig om de kabel er omheen te draaien om op te bergen. Er wordt tegen meerprijs een stalen houdertje geleverd voor de kabel die een beetje tuinslangopberger vibes heeft. Ik heb dus de oplossing van EVbox laten hangen. Daar kan de kabel omheen en de stekker ingeplugd. Wordt later vast een museumstuk. De vierkantige lader heeft een ledring op de voorkant. Of een ledvierkant eigenlijk. Die geeft vrij veel licht. Je kunt in de app kiezen om dat steeds een paar seconden na een handeling uit te zetten. Ik vind dat niet praktisch, want idealiter zie ik of hij nog aan het laden is of in storing staat of klaar is. Maar het ledje een beetje dimmen zou geen overbodige luxe zijn. Als we toch aan het nitpicken zijn: de Wallbox geeft ook geen geluidsignaal als hij een laadpas geladen heeft. Kleine moeite lijkt mij, maar nu moet ik dus kijken of het licht verandert.

De Pulsar Pro kan verder gelukkig alles wat ik wil. Ik kan planningen toevoegen voor het laden. Ik kan de lader door Chargit of E-Flux laten beheren en openbaar beschikbaar zetten. Ik kan specifiek laden op zonne energie of dynamisch bepalen hoeveel stroom de lader mag gebruiken. Bovendien integreert de Wallbox met bijvoorbeeld Homey, Home Assistant en Tibber en kan ik dus allerhande leuke dingen verzinnen. Ik kan de lampen in huis aandoen zodra ik inplug bijvoorbeeld. Bijhouden hoeveel stroom ik verbruikt heb in een Excelsheetje. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De Bright Duurtester wordt dus de komende jaren geladen aan de Pulsar Pro. Op een paar kleine onvolkomenheden na, lijkt dat een flinke upgrade ten opzichte van de EVbox die hem voorging.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.