©Apple

Meeste Apple-gebruikers zijn niet onder de indruk van de nieuwe AI-functies

Apple Intelligence lauw ontvangen: 'Grote meerderheid gebruikers is ontevreden'

Vandaag om 20:52
Laatste update: om 20:53

Apple Intelligence komt voor steeds meer gebruikers beschikbaar, maar veel enthousiasme hebben de nieuwe AI-functies tot nu toe niet opgeleverd. Apple lijkt bewust te hebben gekozen voor een voorzichtige benadering. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat veel gebruikers dit als een gemiste kans ervaren.

De nieuwe AI-functies van Apple lijken nog niet echt aan te slaan bij de meeste gebruikers. Dit blijkt uit een onderzoek van telefoonverkoper SellCell. Hoewel het onderzoek werd gehouden voordat iOS 18.2 officieel werd uitgerold – oftewel, zonder de integratie van ChatGPT – waren de gebruikersoordelen niet bepaald rooskleurig. Maar liefst 73 procent van de Apple-gebruikers is tot nu toe niet onder de indruk van Apple Intelligence. Zij vinden dat de functies 'niet erg nuttig' zijn en 'niet veel bijdragen'.

Opvallend is dat veel gebruikers wél interesse tonen in AI, maar dat de uitvoering van Apple over het algemeen teleurstellend wordt gevonden. Dit zou kunnen betekenen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat een 'killer app' de doorslag geeft. Maar dat moment moet wel snel komen. De toevoeging van overtuigende AI-functies zou een van de belangrijkste redenen kunnen zijn om een nieuwe iPhone aan te schaffen.

Het tussentijdse rapport

De overige resultaten van de enquête geven inzicht in welke functies gebruikers daadwerkelijk gebruiken. Dit zegt iets over de mate waarin ze ten opzichte van elkaar worden gebruikt. De populairste functies waren:

Schrijfhulp: 72 procent
Meldingssamenvattingen: 54 procent
Prioriteitsberichten: 45 procent
Foto's opruimen: 29 procent
Slimme reacties: 21 procent

Hoop gevestigd op ChatGPT

Niet alleen voor gebruikers, maar ook voor Apple zelf zijn deze cijfers ergens wel zorgwekkend. Analisten hadden hoge verwachtingen van de rol die AI zou spelen in de positionering van Apple als technologisch koploper. Het idee was dat innovatieve AI-functionaliteiten consumenten een extra reden zouden geven om (opnieuw) voor een iPhone te kiezen.

Voorlopig lijkt de hoop dus vooral gevestigd op de ChatGPT-integratie. Maar als ook deze functionaliteit niet weet te overtuigen en gebruikers de bestaande AI-tools blijven negeren, kan dat best gevolgen hebben.

Verbeteringen

Voorlopig is het dus misschien wel gewoon een kwestie afwachten tot Apple (of een ontwikkelaar) een functie introduceert die echt weet te verrassen. Aan de andere kant, misschien komt die 'killer app' er nooit en ligt de toekomst eerder in een slimme, collectieve aanpak.

Apple zou achter de schermen namelijk hard werken aan een geavanceerde assistent die zelfstandig taken kan uitvoeren namens jou op basis van een eenvoudige instructie - via tekst of stem. Dit nieuwe platform, bekend als App Intents, is al beschikbaar voor ontwikkelaars. Toch staat dit idee haaks op het verdienmodel van veel apps, die liever gebruikers naar hun eigen platform trekken voor extra inkomsten uit advertenties of betaalde functies.

Gebruikers Samsung nog kritischer

Of Apple het tij weet te keren, hangt af van hoe snel het bedrijf de AI-functies kan verbeteren. Voorlopig blijft het wachten op een doorbraak. Overigens lijkt de trend ook bij Samsung-gebruikers aanwezig te zijn. Van de Samsung-gebruikers vindt maar liefst 87 procent dat de AI-functies weinig toevoegen aan hun mobiele ervaring. Dit zou dus eerder suggereren dat het niet de schuld is van Apple of Samsung, maar dat de verwachtingen van AI misschien te hoog gespannen waren.

Lees meer over Apple en mis niets met de Bright-app.