5 redenen om Netflix op te zeggen (en 1 om te blijven)
Niet alleen vanwege hogere prijzen haken Netflix-leden af. Er zijn meer redenen voor de afname van Netflix' gebruikersgroei.
Netflix boekte afgelopen kwartaal de laagste ledengroei in vijf jaar tijd. In plaats van de verwachte 2,5 miljoen nieuwe leden, namen er 'maar' 1,7 miljoen mensen een abonnement. Volgens Netflix-ceo Reed Hastings hebben de media de prijsverhoging opgeblazen. Maar er zijn meer redenen waarom Netflix moeite heeft met het aantrekken van nieuwe klanten.
Prijsverhogingen
Het is niet de eerste keer dat Netflix de prijs verhoogt. In de meeste landen waar Netflix al een tijdje actief is, betaalden gebruikers in het begin 7,99 dollar of 7,99 euro. Maar die prijs werd al twee keer verhoogd: in zowel 2014 als 2015 ging de prijs met één dollar of euro omhoog. Inmiddels betalen abonnees 9,99 dollar of 9,99 euro. Volgens Netflix waren de prijsverhogingen nodig om 'goede films en series te kunnen blijven aanbieden', maar het schiet bij zowel oude als nieuwe klanten in het verkeerde keelgat.
Blokkeren van vpn's
Netflix is aan het begin van dit jaar begonnen met het blokkeren van vpn-diensten. Dit zijn diensten die mensen gebruiken om hun internetverkeer te beveiligen, zodat bijvoorbeeld hackers of je internetprovider zeer lastig kunnen zien wat jij op het internet aan het doen bent. Maar, vpn's worden ook regelmatig gebruikt om je locatie te 'spoofen': als je met een Amerikaanse vpn-server verbindt, lijkt het voor websites alsof je uit de VS komt. Via deze manier kregen betalende Netflix-abonnees toegang tot het Amerikaanse aanbod, dat vele malen groter is dan het Europese.
Het blokkeren van vpn's zorgde voor woede bij gebruikers, vooral omdat Netflix begin 2015 nog zei dat het vpn-gebruikers niet ging blokkeren. Daarnaast voert Netflix vpn-blokkades erg succesvol door: veel grote vpn-aanbieders melden dat ze geen toegang meer tot het Amerikaanse aanbod van Netflix kunnen garanderen.
Volgens Hastings zijn vpn-gebruikers echter 'een ontzettend kleine, maar zeer luidruchtige minderheid' die weinig invloed heeeft op het verdienmodel van de streamingdienst. "Het is echt onbelangrijk voor ons", zo zegt hij tegen Wired.
Joris Evers, hoofd communicatie bij Netflix, nuanceert de uitspraak van Hastings: "Volgens de contracten moeten wij de meest ontwikkelde technologieën gebruiken om het virtueel oversteken van de grenzen tegen te gaan. Als we dat niet doen, dan zijn we in strijd met licentieovereenkomsten met de producenten."
Waar blijft de offlinemodus?
Al jaren klagen gebruikers over het ontbreken van een offlinemodus waarmee je films en series kunt downloaden en op een later moment, zonder internetverbinding, kan kijken. Dat is bijvoorbeeld handig tijdens een lange vlucht of wanneer je in de trein niet al je GB's dataverkeer aan Netflix wil spenderen.
Hastings lijkt open te staan voor een offline-functie. Tijdens het interview na de laatste kwartaalcijfers zei hij dat Netflix 'open-minded' is over de mogelijkheid om video's zonder internetverbinding te kijken. Er gaan al langer geruchten dat Netflix dit jaar nog offline kijken introduceert.
Het mooie weer
Je zou het bijna vergeten, maar ook Netflix is een seizoensproduct. Hoe mooier het weer, hoe minder we voor de buis zitten. Vaak laten het eerste en vierde kwartaal de hoogste stijging van leden zien, in tegenstelling tot het tweede en derde kwartaal - wanneer het mooi weer is. Ook de stijging van leden van het tweede kwartaal van 2015 ten opzichte van het eerste kwartaal dat jaar was relatief laag.
Het aanbod
Netflix-abonnees buiten de VS uiten regelmatig kritiek op het aanbod van de dienst. Het gaan dan vooral om twee dingen: het aanbod van lokale films en series, en het aanbod van films in het algemeen. Zo heeft het Nederlandse Netflix drie keer zo weinig films als de Amerikaanse variant. Dat ligt aan de licenties: Netflix moet per land een licentie afsluiten om een film of serie in het aanbod op te nemen.
"Hoe jonger de dienst, hoe kleiner het aanbod. We zijn in de Verenigde Staten begonnen met streamen in 2007. We hebben dus negen jaar de tijd gehad om te investeren, ons aanbod uit te breiden en om het ledenaantal op te bouwen", zei Evers eerder tegen RTL Nieuws. "Het aanbod is afhankelijk van de volwassenheid van de dienst."
Blijven voor de eigen producties
Netflix richt zich steeds meer op eigen producties. Deze Netflix Originals zijn aangekochte of zelf geproduceerde titels als House of Cards, Orange is the New Black en het recent toegevoegde Stranger Things, die allemaal exclusief op Netflix te zien zijn. Met een eigen aanbod, dat in alle landen kan worden gestreamd, hoopt Netflix zijn leden te behouden en nieuwe abonnees aan te trekken.