Facebook lanceert YouTube-concurrent Watch
Facebook heeft een nieuw video-onderdeel genaamd Watch aangekondigd.
Facebooks nieuwe onderdeel Watch verschijnt als tabblad in de app en website van het sociale netwerk. De videodienst is voorlopig nog alleen voor een kleine groep Amerikaanse testgebruikers beschikbaar. De programma's op Watch worden momenteel speciaal voor Facebook gemaakt. Gewone gebruikers kunnen nog geen video's uploaden, maar uiteindelijk moet dat wel mogelijk worden.
Watch toont video's die op de voorkeuren van gebruikers zijn afgestemd, zoals programma's die je vrienden veel kijken. Ook kun je zien over welke video's het meest wordt gepraat en om welke video's het vaakst wordt gelachen. Tijdens het kijken zie je reacties van mensen onder de video voorbijkomen, zoals al bij livestreams op Facebook gebeurt.
Onder de eerste programma's op Facebooks Watch zijn een komisch kookprogramma voor kinderen en honkbalwedstrijden van de Major League Baseball. Facebook wil Watch geleidelijk uitrollen naar meer gebruikers, maar wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet duidelijk.
Facebook versus YouTube
Facebook hoopt dat steeds meer mensen ook langere video's via zijn apps en site gaan kijken. Het bedrijf voegt steeds vaker korte reclames halverwege video's en livestreams toe. Uitgevers krijgen daarvan 55 procent van de inkomsten. Facebook voert zo steeds meer de concurrentiestrijd tegen Google om reclamegeld op.
Googles videodienst YouTube is nu de populairste plek voor het kijken van video op internet en heeft 1,5 miljard ingelogde gebruikers per maand. Facebook passeerde onlangs de grens van 2 miljard gebruikers. Dagelijks kijken YouTube-gebruikers meer dan 1 miljard uur aan video. Voor Facebook is dit 100 miljoen uur per dag, voor Netflix 116 miljoen uur.