Google gaat AI-assistent Duplex in de praktijk testen
Omstreden project

Google gaat AI-assistent Duplex in de praktijk testen

28 juni 2018 om 17:32
Laatste update: 28 juni 2018 om 21:44

Google gaat zijn AI-assistent Google Duplex in de praktijk testen. Duplex kwam eerder in opspraak door een telefoontje waarbij de software een afspraak bij een kapper maakte.

Google onthulde de assistent met kunstmatige intelligentie Google Duplex in mei. Duplex werkt met geavanceerde kunstmatige intelligentie, die telefoongesprekken namens de gebruiker kan voeren.

Als voorbeeld toonde Google en gesprek naar een kapperszaak. Een robotstem belde de kapper op en zonder dat de medewerker merkte dat ze met een robot te doen had, werd er een afspraak gemaakt. Naderhand werden er zowel ethische als technische vraagtekens bij Duplex geplaatst. Mag een robot zich als mens voordoen? En is de techniek van Google echt al zo ver?

Automatisch reserveren

Google wil die vragen beantwoorden aan de hand van publieke test met Duplex, meldt CNET. Een klein aantal bedrijven doet vrijwillig mee aan de proef. Duplex belt de bedrijven de komende weken op en vraagt medewerkers naar de openingstijden.

Later deze zomer kunnen gebruikers Google Duplex echt aan het werk zetten, om bijvoorbeeld een plaats bij een restaurant of kapper te reserveren. De gebruiker vraagt Google Assistant dan enkel om op een bepaalde datum en tijd een afspraak te maken. De kunstmatige intelligentie belt vervolgens zonder menselijke tussenkomst naar een bedrijf en maakt een afspraak zoals een mens dat ook zou doen.

Verrassend menselijk

In demonstraties aan Amerikaanse media, zoals CNET en Wired, toonde Google de voortgang van Duplex. Wanneer de kunstmatige intelligentie nu naar een restaurant belt, identificeert het zich duidelijk als 'Google's geautomatiseerde boekingsdienst'. De robot vraagt of het in orde is dat het gesprek mogelijk wordt opgenomen en gaat daarna pas over op de reservering.

Google zegt dat het met de publieke tests de standaard wil aangeven bepalen voor andere ontwikkelaars van kunstmatige intelligentie. "Het is belangrijk dat we ons hier hard voor maken, zodat anderen kunnen volgen", zegt Google Assistant-hoofd Nick Fox.

Amerikaanse media die met Duplex spraken, stellen dat de kunstmatige intelligentie erg menselijk klinkt. Maar de robot heeft ook nog fouten, en begrijpt nog niet alle nuances van het maken van een reservering. Loopt de robot vast, dan neemt een menselijke telefonist het voorlopig over. Google heeft nog geen planning voor het openbaar beschikbaar stellen van de functies van Duplex.

Een Google-reserveringsdienst die niet via de telefoon loopt, is in verschillende landen overigens al een groot succes. Reserve with Google plant afspraken rechtstreeks in de kalender van bijvoorbeeld de kapper, zodat tussenkomst van menselijk personeel niet nodig is. De dienst is in Nederland nog niet beschikbaar.