Door technische problemen aan het begin van koopfestijn Prime Day heeft Amazon volgens analisten minder producten kunnen verkopen. De site van de webgigant crashte in het eerste uur en leverde veel frustratie op bij shoppers.
Het techbedrijf werd op de openingsdag van het evenement geteisterd door problemen. Bezoekers van Amazon.com en de app kregen foutmeldingen te zien, konden geen producten bestellen of zagen bestelde items verdwijnen uit hun digitale winkelmandje.
Het eerste uur werd er door tienduizenden mensen geklaagd, is te zien in de Down detector. Daarna namen de klachten af. Klanten reageerden woedend op de problemen via social media met de hashtag #amazonprimedayfail.
'3,4 miljard inkomsten'
Amazon zelf laat in een persbericht weten dat Prime Day een succes was en dat de verkopen in de eerste tien uur sneller gingen dan vorig jaar, maar analisten denken daar anders over. Het Amerikaanse Internet Retailer schat in dat het bedrijf door de valse start 72,4 miljoen dollar is misgelopen, ofwel 62,3 miljoen euro.
Prime Day zou naar schatting 2,1 miljard euro aan verkopen opleveren in Amerika gedurende de 36 uur van het evenement; 3,4 miljard euro wereldwijd.
Werknemers staakten op Prime Day
Voor het eerst was dit jaar het koopfestijn ook bereikbaar voor Nederlandse shoppers. Of daarbij ook problemen optraden, is niet bekend.
De technische haperingen waren niet de enige problemen voor het bedrijf tijdens Prime Day: werknemers in de Duitse en Spaanse distributiecentra legden het werk neer in een staking.