rotterdam smart home dutch windwheel service as design hotelkamer
Smart Home

Op het huis van de toekomst neem je een abonnement

4 april 2019 om 15:59
Laatste update: 4 april 2019 om 16:00

De 'meest innovatieve kamer van Nederland' bestaat niet uit baksteen maar uit diensten.

Het is ouderwets om een gebouw te zien als een stapel stenen die honderd jaar in dezelfde vorm blijft bestaan. De kamer van de toekomst is gebouwd volgens ‘Building as a service’. Dat betekent dat het is opgebouwd uit modulaire elementen met een standaardmaat van 30 bij 30 centimeter zonder lijm, kit of metselen, zodat alles gedemonteerd en hergebruikt kan worden. De vloeren liggen los op de geïsoleerde ondergrond en de houten binnenwanden zitten met een soort klittenband aan de muren vast.

Leren ecosysteem

De ruimte is straks maar gedeeltelijk eigendom van de bewoner, die zijn comfort leaset. “Hij leeft veel meer in een lerend ecosysteem dat via sensoren dagelijks de verzamelde informatie verwerkt om de gebruikerservaring en de milieuprestaties te optimaliseren,” aldus initiatiefnemer Johan Mellegers. Als er een beter zonnepaneel of bed is, wordt het oude vervangen. Bewoners hebben op die manier een abonnement op de nieuwste snufjes.

Een model van die meest innovatieve kamer van Nederland staat in Blijdorp, pal naast de bizons en ijsberen. De modelkamer wordt als hotelkamer ingericht, maar hij kan ook eenvoudig worden omgevormd tot een kantoorruimte of een studentenkamer of aaneengeschakeld tot een school.

App voor diensten

Met de app ‘Living as a service’ regelen gebruikers van het gebouw van de toekomst gemeenschappelijk diensten. Samen kunnen ze voordelig elektriciteit afnemen, de glazenwasser bestellen, een verzekering afsluiten. “En zelfs pizza’s bestellen”, zegt Mellegers.

Die ene kamer in Rotterdam is een concreet onderdeel van een veel groter plan: het Dutch Windwheel, een 160 meter hoog ringvormig gebouw dat voortdurend moet kunnen veranderen, zodat het nooit veroudert. Dat gebouw kan een hotel zijn dat groter is dan de London Eye, maar ook een kantoor. Het ‘oog’ van de toren met een diameter van 108 meter moet de luchtverplaatsing naar windturbines leiden. 

Lees meer over:

Deel via