'Facebook werkt samen met Ray-Ban aan slimme bril'
Facebook werkt samen met Ray-Ban-maker Luxottica om een slimme augmentedreality-bril te maken, die op termijn de smartphone moet vervangen.
De bril wordt ontwikkeld onder de codenaam Orion, aldus bronnen van CNBC. Facebook hoopt het apparaat ergens tussen 2023 en 2025 te presenteren en op de markt te brengen.
Het moet mogelijk worden om met de bril telefoongesprekken te voeren. Daarnaast kan de gadget informatie op een klein scherm laten zien en met een camera je leven livestreamen naar vrienden.
Slimme ring en assistent
Een ingebouwde virtuele assistent moet het makkelijk maken om de bril te bedienen. Een drager hoeft alleen maar te zeggen wat hij of zij wil, waarna de software dit automatisch doet.
Daarnaast experimenteert Facebook met een speciale ring onder de codenaam Agios, waarmee de slimme bril ook bestuurd kan worden. Een bewegingssensor in de ring houdt bij hoe je handen bewegen en geeft dit door als commando's.
Honderden medewerkers
Inmiddels zouden honderden Facebook-medewerkers aan de bril sleutelen. Toch is het nog de vraag of hij op tijd gemaakt kan worden, omdat het een grote uitdaging is om alle hardware in een compact ontwerp te stoppen.
Microsoft, Snapchat en Apple
Facebook is niet de enige techgigant die aan een augmentedrealitybril sleutelt. Microsoft biedt aan bedrijven de Hololens aan en Snapchat heeft een zonnebril waarmee je kunt filmen. Apple werkt ook aan een eigen AR-headset. In 2014 werkte Ray-Ban zelfs al met Google samen voor de AR-bril Glass.
Getest: HoloLens 2 bedien je met je handen en ogen
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's