Renault en Opel leggen lat elektrisch rijden hoger
De Opel Ampera-e belooft 400 kilometer bereik op een volle accu. Renault slaat prompt terug met een update van de Zoe met hetzelfde bereik.
Tot voor kort zag het landschap van elektrische auto's er als volgt uit. Klasse 1: gewone elektrische auto's met een officieel bereik van maximaal 250 km en in de praktijk 120 km inclusief snelwegtempo. Klasse 2: de Tesla Model S met een officieel bereik van 500 km en in praktijk 250 km inclusief snelwegtempo. Met het bereik van een Leaf of een e-Golf is heel goed te leven, maar plannen van oplaadmomenten hoort nog wel bij het dagelijks leven met deze specificaties.
Renault en Opel gooien nu de knuppel in het hoenderhok. Hun nieuwe auto's hebben volgens de NEDC een officieel bereik van respectievelijk 400 en 500 kilometer. Dat betekent dat de meeste mensen op de meeste dagen alleen 's nachts thuis hun auto aan de lader hoeven te hebben. Renault haalt de 400 kilometer met een accupakket van 41kwh. Opel sleurt 500 km uit een 60kwh-pakket.
De nieuwe Zoe gaat 30.000 euro kosten, inclusief afkoop accu; die je ook kunt huren. De prijs voor de Ampera-e is nog niet bekend, maar zal naar alle waarschijnlijkheid een paar duizend euro hoger liggen.