Slimme snelweg maakt eigen stroom
Nederlands eerste elektronische snelweg is intelligent, groen en sexy.
Interactieve verkeerswegen die naast warmte ook data kunnen opslaan, hebben de toekomst. Dat zegt Roland de Waal van bouwgigant Heijmans. Real time informatie over de toestand van het wegdek komt er aan. Met digital designer Daan Roosegaarde wordt zo'n smart highway ook nog energieopwekkend.
Uit de weg gegenereerde energie vult oplaadpunten voor elektrische auto's en voedt de snelwegverlichting. Roosegaarde: "Wat is er mooier dan als je straks in de file of voor het rode stoplicht zit te wachten en je ter plaatse brandstof kunt tappen? We willen van een saaie snelweg een ervaring maken!"
Roosegaarde baseert zijn Sustainable Highway op zijn Sustainable Dancefloor die in Rotterdam energie opwekte. "Principieel is er geen verschil tussen een volle dansvloer die eigen stroom opwekt en een drukke snelweg. Het verkeer zelf levert de power om zo’n weg met LED-lampen te verlichten en elektrische auto’s of scooters op te laden." Het Heijmans-concern wil de ideeën van Roosegaarde nu zo snel mogelijk in commercieel asfalt gieten en voegt er zelf ook innovaties zoals warmteopslag aan toe.
Het ontwerpen van zo'n weg die via inductie stroom levert gebeurt samen met autofabrikanten, bandenmakers, whizz-kids, regering en investeerders. "Het is een combinatie van smart design en magnetisme", schrijft Roosegaarde vanuit zijn tweede studio in Sjanghai. "De ontwikkeling van tv van zwart-wit via kleur naar plasma, LCD en 3D heeft niet geleid tot betere programma's. Daar ligt de rol van de ondernemer en ontwerper: het medium verbinden met de boodschap, technologie met ideologie versmelten."
Daan Roosegaarde timmert als posterboy van New Dutch Digital Design stevig aan de weg. In China heeft hij voet aan de grond via de Dutch Design Workspace waarvandaan ook architecten MVRDV, fietsenmaker VanMoof, en mediabedrijf NorthernLight de Chinese markt betreden. NAi bracht een boek uit, Bright maakte een cover en een screenzine over Roosegaarde. Afgelopen week was zijn doorzichtige jurk Intimacy 2.0 zelfs te zien bij RTL Boulevard.
Over twee jaar begint wegenbouwer Heijmans met testen. "Over 5 jaar ligt er wat ons betreft zo'n weg." Op de A15 spelen ook groene plannen.
UPDATE 13/4: Studio Roosegaarde geeft bij navraag deze aanvulling:
Dit is een greep wat de Smart Highway binnen 5 jaar moet kunnen:
1_Stroom uit wegdek halen (piezotechniek in het asfalt bij stoplichten of bruggen/viaducten of plekken waar men remt). Dit kan worden gebruikt om de weg van low energy LED licht te voorzien.
2_Stroom uit grassoorten halen die langs de autoberm groeien.
3_Verwarmingsbuizen met stromend koud water in het asfalt, Deze warmte kan oa. worden gebruikt voor stadverwarming. Het wegdek wordt een groot zonnepaneel dat warmte harvest. In de winter kan het systeem omgekeerd worden toegepast waardoor je geen zout hoeft te strooien (minder files, ongelukken en gaten in de weg).
4_File = laden. Inductie in snelweg, zodat elektrische auto's zich tijdens het rijden kunnen opladen.
5_Interactieve belichting (licht volgt je waar je rijdt a la Roosegaarde's interactieve 'Dune'), en dus is minder licht/ electriciteit nodig.
6_Witte strepen in het wegdek geven licht (scheelt stroom en stalen lantaarnpalen).
7_Strategisch geplaatste geulen langs de weg breken de geluidsgolven, waardoor geluidsoverlast vermindert (zonder het landschap te vervuilen met geluidswallen).
8_Dynamische signalering en vangrails. Afhankelijk van de drukte verschuift een baan naar links of recht. Zo heb je een "extra" rijbaan in de richting waar je file verwacht, zonder extra asfalt.
9_en nog veel meer.....
De energiestroom wordt dus op verschillende manier opgewekt en gereduceerd, het is een heel breed project. Daarnaast is het een innovatie, maar ook bedoeld om dit een ervaring te maken voor de gemiddelde automobilist (en dus niet alleen puristische fact-sheets). Heijmans investeert hier zwaar in, dus het zijn allemaal realistische opties.