De pakketten

Duurtest Ford Focus: welke opties zijn het geld waard?

Duurtest Ford Focus: welke opties zijn het geld waard?
6 december 2018 om 07:54
Laatste update: 6 december 2018 om 07:56

Onze autotester Rutger rijdt deze maand de nieuwe Ford Focus: een zuinige auto vol tech. Maar welke versie zou je eigenlijk moeten kiezen?

Als wij bij Bright een auto testen hebben we een klein beetje zeggenschap over de uitvoering. Vaak vragen we specifiek om de versies met de de nieuwe snufjes. Maar de kleur en de opties worden gekozen door de pr-manager. Zo rijden we vaak in een auto die een stuk duurder is dan de vanafprijs. Ford laat zich echter voorstaan op betaalbare tech. En dus specificeren we vandaag samen met jou de ideale auto. 

Niet alleen bij Ford, maar bij elke auto moet je de instapper mijden. Die is er speciaal voor ontwikkeld om te kunnen zeggen: te koop vanaf dit bijzonder lage bedrag. In het geval van de Focus is dat €23765. Een getallensequentie speciaal ontwikkeld om je nog net niet aan €24000 te laten denken, terwijl ze toch nog even €15 meer binnenfietsen. Op de Trend kun je ook de aantrekkelijk geprijsde packs niet bestellen. 

Het leven begint dus bij de Trend Edition Business van €24715. Slim hè, het lijkt toch geen €1000 verschil zo. Als er Business of Lease in de naam van een auto staat is dat meestal een goed teken. Dat zijn auto's speciaal samengesteld voor de leasemarkt, waar de meest gewilde opties op zitten, maar de overbodige dingen zijn weggelaten in verband met de bijtelling. In het geval van de Focus heb je weinig aan die kennis, want deze auto is verkrijgbaar in Trend Business, ST line Business en Titanium Business. Moet je alsnog kiezen. 

De stationwagon is €1000 duurder. Je kunt zelf vast bedenken of de extra ruimte en andere stijl je dat waard is. 

Als je gaat voor de Trend Edition Business kun je uit een aantal packs kiezen. We gaan ze even langs. 

Het Technology Pack bevat Adaptive Cruise Control (een must), Grootlicht assistent (nice to have), Traffic Sign Recognition (overbodig, tenzij je de automaat neemt die automatisch de cruise control kan aanpassen op de maximale snelheid), Evasive steering assist (nice to have), Driver alert (overbodig voor verstandige mensen), Lane Centring Assist (een must) en Stop&Go in combinatie met een 8-trapsautomaat (bijna must). Voor €450 maak je je auto bijna autopilot. Hij kan zelf afstand houden, filerijden en zich in het midden van de baan houden. Al deze opties dwingen je wel de automaat te kiezen. Je wilt niet nog met die pook bezig moeten zijn, terwijl verder alles vanzelf gaat. 

Score: 90%. Nooit een Focus kopen zonder dit pakketje, tenzij je echt het geld niet hebt. 

Instelling radar cruise control en achter het stuur de lane keeping

Parking pack: Voor €450 krijg je de mogelijkheid automatisch in te parkeren en als bonus krijg je een achteruitrijcamera. Dat automatisch inparkeren is alleen leuk als je het zelf niet kan, want alhoewel het inparkeren zelf echt supersoepel en snel gaat is het zoeken naar een plekje niet zo rap als wanneer je het zelf zou doen. Alleen de automaat kan zelf ook schakelen, remmen en gasgeven. Met de handbak moet je dat uiteraard allemaal zelf doen.

Score: 50%. Alleen doen als je zelf niet kunt inparkeren. 

Familypack: De prijs zakt, de meerwaarde ook. Voor €300 heb je een skiluik, elektrisch bedienbare kindersloten en een in hoogte verstelbare passagiersstoel. Alleen kopen als je vaak skiet of panlatten koopt bij de bouwmarkt, je een bijzonder kleine partner hebt en regelmatig kinderen van variërende leeftijden vervoert. 

Score: 10%. Doe maar niet. 

Onderin knoppen voor stoelverwarming, voorruitverwarming en stuurverwarming

Winter pack: We zitten wederom op €450 en we zitten wederom goed. Want het winterpack biedt de geniale verwarmbare voorruit van de Focus, waardoor je net als je achterruit slechts op een knopje hoeft te drukken om te ontdooien. Je billetjes, rug en handen blijven ook warm dankzij verwarmde stoelen en stuur. Zelfs de meuk die je op je voorruit sproeit is nu voorverwarmd.

Score 99%. Tenzij je in een land woont waar het nooit koud is, doen! 

Comfort pack: hier ga je serieus twijfelen of je toch niet voor de Titanium had moeten kiezen, want automatische airco, keyless entry and go, een regensensor en een automatisch dimmende binnenspiegel kosten €950. Dit setje is standaard op de Titanium Business van €27115 met nog wat meer speelgoed, waaronder fraaiere velgen. Met het comfort pack is je Trend Business nog maar €1450 goedkoper dan de Titanium Business. 

Score 70%. Als je echt niet voor de Titanium gaat, zou ik dit pakketje wel aanschaffen. Eén keer je verwarming instellen en er nooit meer naar kijken, niet meer zelf met de ruitenwissers klooien en de sleutel in de broekzak houden.  

Maar voor nu proberen we de goedkoopste fijne Focus te specificeren en gaan we dus uit van een Trend Business met Technology Pack, Winter Pack en Comfort Pack voor €26565. Een keurige prijs voor een auto vol technologie. Het enige dat echt pijn doet is dat Ford deze Trend Business niet levert met de automaat. En dus levert de €450 voor je Technology Pack lange niet zoveel plezier op in de file (of bij het automatisch inparkeren als je dat als optie hebt genomen).

Wil je de automaat, dan begint de Ford Focus bij de Titanium Businessline voor €29865. Met Tech pack en Winter pack (comfort is standaard op de Titanium) zit je op €30765. Bijna €4000 meer dan de handbak die we net gespecificeerd hebben.

De vanafprijs voor de techliefhebber begint dus bij €26565 en voor 'the full monty' betaal je zeker over de €30.000. De auto die wij rijden is nog ietsje duurder vanwege B&O-geluid een designpack en nog wat losse opties. Geen absolute musts. 

Duurtest Ford Focus (2018)

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg zijn updates. Eerder over de Ford Focus:

Deel 1: veel tech aan boord

Deel 2: wat is er écht nieuw?