Google TV pas volgend jaar in Europa
Google start begin volgend jaar ook in Europa met Google TV, inclusief de Android Market voor tv-apps.
Google-baas Eric Schmidt heeft dinsdag aangekondigd dat Google TV 'dit najaar' start in de VS en volgend jaar wereldwijd. Het internet-tv-systeem is afgelopen week op de IFA-beurs in Berlijn al gedemonstreerd door onder meer Sony. Ook van Logitechs Revue-kastje zijn al de eerste testrecensies opgedoken.
Google gaat ook samenwerken met deze videoleveranciers, maar welke dat zijn is nog steeds niet bekend. Google biedt in Google TV verder een zoekfunctie die resultaten van het web en een tv-gids door elkaar toont, zijn Chrome-browser, YouTube, Maps en meer. Google TV zal zowel gratis als betaalde video's bieden. Er komt dus ook een pay-per-view-aanbod. De Android Market is vanaf begin 2011 op Google TV beschikbaar.
Behalve Sony gaan een aantal andere fabrikanten, zoals LG en Samsung, waarschijnlijk ook Google TV-software op hun tv's meeleveren. Samsung overweegt ook tv's te laten draaien op Android, maar een definitieve beslissing daarover is volgens Samsung-directeur Yoon Boo Keun nog niet genomen.
Google probeert met Google TV zijn reikwijdte te verbreden naar het grootste scherm in huis. Maar Google is meer van plan op entertainmentgebied. Schmidt bevestigt ook plannen van het bedrijf om met een eigen muziekdienst te komen. Het wordt volgens hem 'een soort online muziekspeler'. Als er geen verbinding is, heeft 'Google Music' alleen toegang tot tijdelijk opgeslagen liedjes. Dat lijkt dus op de offlinefunctie van Spotify.
Schmidt ging tijdens zijn presentatie in Berlijn ook in op het verzamelen van steeds meer gegevens. Google weet door de combinatie van webzoekvragen, surfgedrag via Chrome, locatiegegevens via Android en straks kijkgedrag via Google TV steeds meer van zijn gebruikers. In Duitsland maakt men zich relatief meer zorgen om wat de consequenties hiervan zijn voor de privacy. Volgens Schmidt moeten gebruikers eerst altijd 'actief toestemming' geven. Google is van plan 'sociale data' onderdeel te maken van al zijn diensten, om het informatie-aanbod beter toe te spitsen op de interesses van gebruikers.
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="390" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="id" value="ooyalaPlayer_7hdcf_gdnglziv"><param name="movie"><param name="bgcolor"><param name="allowScriptAccess"><param name="allowFullScreen"><param name="flashvars"><embed id="ooyalaPlayer_7hdcf_gdnglziv" type="application/x-shockwave-flash" width="390" height="280"></object>