Kia onthult EV3: elektrische instap-SUV met verrassend ruim bereik
De nieuwe Kia EV3 zit ramvol met opvallende opties en ziet er kek uit. De Koreanen zetten weer een stap vooruit.
Met al het nieuws over de Chinese automakers én Tesla zou je haast vergeten dat de Koreanen echt aan het knallen zijn met elektrische auto’s. De EV6 was de eerste auto in zijn segment die je als stopcontact kon gebruiken én die met 250 kW kon laden. Met de goedkopere modellen zoals de Niro en de Soul was Kia minder vooruitstrevend. Lagere laadsnelheden en helaas ook een carrosserie die ontwikkeld is om brandstofmotoren te herbergen en dus geen optimaal ruimtegebruik.
Met de Kia EV3 komt daar verandering in. Die kan niet alleen sneller laden dan een Niro, maar heeft met opties als telefoon of smartwatch als sleutel zelfs meer te bieden op tech-gebied dan de duurdere EV6. We lopen de belangrijkste kenmerken even langs.
Echt wat anders, met grote schoenen
Het ontwerp is meteen al een stuk frisser dan de meeste andere Kia-modellen. De Koreanen durven echt voor een eigen look te gaan, die we in de EV9 ook al zagen. Blokkerig, zonder te veel offroad-looks en zonder de agressie die veel moderne auto ontwerpen kenmerkt.
In dit segment niet gebruikelijk: 19” lichtmetalen velgen. Vermoedelijk zal de instapper een maatje kleiner krijgen. Over maten gesproken: de auto is 4,30m lang en 1,85m breed. Zet je dat naast de Niro van Kia dan is die 12 centimeter langer, 2,5 cm smaller en veelzeggend: de wielbasis is maar 4 centimeter korter. Vermoedelijk zal de binnenruimte dus niet veel verschillen van de duurdere Niro en heb je als klant het voordeel dat je een auto rijdt die van buiten kleiner is, maar van binnen vergelijkbaar. Simpelweg omdat er geen ruimte gereserveerd is voor een benzinemotor.
Heel aardig bereik, zelfs de instapper
De opzet van het grote infotainmentscherm kennen we uit de EV9. Een gigantische plak touchscreen van achter het stuur tot voorbij het midden van de auto. 12,3” voor de klokken, een 5” touchscreen voor bediening en dan nog een 12,3” touchscreen voor het infotainment. Tussen de inzittenden voorin zit iets dat Kia een tafel noemt, maar wat je in verband met je ellebogen vermoedelijk niet zo zult gebruiken. Daaronder zit een groot opbergvak. USB-c aansluitingen voor- én achterin zijn we inmiddels gewend van Kia.
De accu’s zijn anders dan we gewend zijn. De kleinere accu is 58,3 kWh en de grote is maar liefst 81,4 kWh. In vorige elektrische modellen van de Koreanen was de kleine accu 40 kWh en de grote 64 kWh. Zegt je dat niets: de grotere accu kan nu wel 600 kilometer afleggen volgens de officiële cyclus, bij de kleine accu is dat iets meer dan 400 kilometer. Bovendien kun je in een half uurtje van 10 naar 80% laden. Dat suggereert een laadsnelheid van gemiddeld 113 kW. Dus geen 800 volt technologie zoals in de duurdere Kia EV6.
App als sleutel: een verademing
De rijhulpsystemen kennen we uit o.a. de EV9 en die zijn bijzonder bruikbaar in de praktijk. Van Highway-driving assist tot waarschuwingen bij het achteruit rijden, het zit er allemaal op. En je kunt hem wel als stopcontact inzetten onderweg, om je e-bike mee op te laden bijvoorbeeld. Ook kun je de EV3 straks vehicle-to-grid (V2G) gebruiken: als een soort thuisbatterij dus, om het net te ontlasten.
Tot mijn grote vreugde heb je niet langer een sleutel nodig om met de EV3 op pad te gaan, net als bij Tesla en BMW kun je je smartwatch of smartphone als sleutel gebruiken om te ontgrendelen én te starten.
Opvallend is dat de EV3 een infotainmentsysteem krijgt dat draait op webOS van LG. Bekend van de interface van hun televisies. Daarop kun je verschillende streamingapps installeren. We zien ook reikhalzend uit naar de AI assistent die voor het eerst in een Kia geboden wordt. Dat wordt weer lachen in de duurtest.
De Kia EV3 heeft nog geen officiële vanaf-prijs, maar de verwachting is dat de instapper onder de €40.000 zal kosten.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.