De Ford Capri is een crossover met een bekende naam, maar past die bij de wagen?
Ford heeft een nieuwe elektrische crossover aangekondigd: de Capri. Kennen we die naam ergens van?
Ford heeft met de Mustang Mach-E aardig goed gescoord in het segment van de grote, maar toch sportief ogende SUV (of moet ik crossover zeggen?). Vermoedelijk meenden ze dat een deel van dat succes in het hergebruik van de iconische Mustang-naam zat, want na de Explorer en de Bronco (namen die we ook al kenden) komt dan nu de Capri. Terwijl de namen Focus en Fiesta in de ijskast zijn gezet, is de Capri nu herboren.
Maar eh, wat was een Capri eigenlijk? Om hem de Europese Mustang te noemen is wat kort door de bocht, maar qua doelgroep kwam het aardig overeen. Een sportief ogende coupé voor de jonge mens die niet de auto van zijn vader wilde rijden. De eerste Capri werd in 1969 gebouwd, de laatste in 1984.
Wat moeten we er van denken?
De herinterpretatie is een vijfdeurs crossover in plaats van een driedeurs coupé. Dat is niet per se de schuld van Ford, want mensen kopen geen coupés meer, maar het is ook een beetje vreemd om een auto te zien zonder lange neus die toch Capri heet. De oude Explorer was een stoere SUV, de nieuwe is dat ook. De Bronco was een offroader en is dat nu weer. De Mustang was een coupé, maar bestond nog steeds en dus hebben de ontwerpers designelementen 1 op 1 overgenomen. De Capri staat visueel en conceptueel het verste af van zijn voorganger.
De commentaren op internet liegen er niet om: “AliExpress Polestar 2” zag ik meerdere keren langskomen. Maar een mening geven is gratis en daarom gebeurt het wat te veel. Ik probeer mijn oordeel uit te stellen totdat ik de auto in levende lijve heb gezien.
Behoorljk wat opties
Waar we al wel iets van kunnen vinden is de prijsstelling en de harde cijfers. De basis van deze auto is de elektrische Ford Explorer en die is weer gebaseerd op het MEB-platform van concurrent Volkswagen. Daarop wordt bijvoorbeeld ook de ID.4 gebouwd. Opmerkelijk genoeg heeft de Capri 572 liter bagageruimte, waar de Explorer ophoudt bij 470. Meestal zijn de “SUV coupés” minder praktisch en ruim.
19” velgen zijn standaard, optioneel is er 20” en 21” verkrijgbaar. Standaard heb je een groot 14,6”-scherm dat in hoek verstelbaar is. Maar ook krijg je zonder meerprijs elektrisch verstelbare stoelen, met verwarming en een massagefunctie voor de bestuurdersstoel. Ook adaptieve cruise control is standaard. Wil je een B&O-geluidssysteem, een panoramadak, een warmtepomp of een elektrisch bedienbare achterklep? Dan moet je bijbetalen.
Standaard meer dan een ID.4
De goedkoopste versie (die pas volgend jaar beschikbaar komt heeft 52 kWh aan boord, kan laden met 115 kW en laat 170 pk op de achterwielen los. Officieel rijbereik is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 430 kilometer officieel. Daarop volgt een versie met de bekende grotere VW-accu van 77 kWh, die laadt met 135 kW en heeft 286 pk. Hij zou over de 600 kilometer moeten kunnen rijden op één acculading. (Klinkt als de sweet spot). De heftigste variant heeft in plaats van alleen achterwielaandrijving, 340 pk voor alle vier de wielen, dezelfde accu (voor 627 km officieel bereik), maar opladen kan iets sneller met 185 kW. Het rijbereik van de versie met de grote accu is 591 kilometer.
Op dit moment is alleen de grote accuversie te bestellen en die begint bij 47.850 euro. Wil je dezelfde accu in een Volkswagen ID.4 dan ben je minstens 49.990 euro kwijt en heb je minder standaard uitrusting.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.