Deze nieuwe elektrische Ford duikt onder de prijs van Volkswagen
Ford heeft zijn nieuwe elektrische auto Explorer in Europa gelanceerd. Het is een elektrische SUV in hetzelfde segment als de Volkswagen ID.4 en de Kia EV6.
De nieuwe Ford Explorer is kleiner en minder duur dan de andere elektrische SUV van het merk, de Mustang Mach-E. In Nederland kan je de standaardversie van de auto, de Standard Range met achterwielaandrijving, bestellen vanaf 41.450 euro.
Voor die prijs krijg je een exemplaar met één elektromotor van 170 pk en een accu van 52 kWh. Daarmee haal je volgens Ford een rijbereik van 384 kilometer.
De Ford Explorer is gebouwd op het MEB-platform van Volkswagen, maar is wel iets goedkoper dan de Volkswagen ID.4 (vanaf 44.990 euro). De Explorer is ook goedkoper dan de Tesla Model Y (vanaf 43.999 euro), maar die EV is een stuk groter.
Versie met actieradius tot 600 km
De versie met het grootste bereik is de Extended Range RWD. De ene elektromotor van deze versie levert 286 pk en heeft een accu van 77 kWh. Daarmee moet je volgens Fors 602 kilometer kunnen rijden.
De Extended Range RWD begint bij 45.950 euro. Doordat de fiscale waarde net onder de 45.000 euro blijft, kun je er 2.950 euro subsidie voor krijgen. Ook goed om te weten: de levering van het Extended Range-model start in september, terwijl de Standard Range-variant pas medio 2025 wordt geleverd.
Meer pk voor wie wil
Is 286 pk nog niet genoeg, dan kan je ook nog kiezen voor de Extended Range AWD-versie met vierwielaandrijving. Deze variant heeft twee elektromotoren die samen 340 pk voorzien. De accu van 79 kWh gaat zo'n 566 kilometer mee. Deze versie heeft een vanafprijs van 53.950 euro.
Ford brengt alle drie de modellen ook als Premiumvariant uit. Die heeft een iets luxueuzer ingericht interieur en wat snufjes zoals een audiosysteem van Bang & Olufsen, 20-inch lichtmetalen wielen en een elektrische achterklep. De Premiumversies kosten telkens 4000 euro meer dan hun respectievelijke standaardversie.
Snelladen
Alle versies van de Ford Explorer kunnen snelladen. De Standard Range RWD kan dat aan 115 kW, de Extended Range RWD aan 135 kW en de AWD-versie aan 185 kW. Volgens Ford kan deze laatste op 26 minuten van 10 naar 80 procent opladen.
De Standard Range RWD haalt een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Al de andere modellen halen 180 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u van het goedkoopste model is niet bekend. De Extended Range RWD doet dat in 6,4 seconden, de AWD-variant in 5,3 seconden.
Lees meer nieuws over elektrisch rijden, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.