PlayStation annuleert nog niet aangekondigde online-game rond God of War
Sony blijft maar online-games annuleren. Nu worden er weer twee zogenoemde live service-games geannuleerd, waaronder een titel rond God of War.
De PlayStation werd groot dankzij steeds ambitieuzere singleplayer-games zoals Ratchet & Clank, The Last of Us, God of War, Spider-Man en meer. Een paar jaar geleden ging het roer deels om, en zette Sony groot in op zogenoemde live service-games. In 2022 werd Bungie overgenomen, ontwikkelaar van de succesvolle Destiny-games. En Sony wilde veel meer van zulke games, die net zoals Fortnite veel spelers moesten trekken, die het spel maanden of jaren spelen en er veel geld in uitgeven. In eerste instantie waren er 12 van zulke live service-games voor de PlayStation gepland.
Die strategie leverde verrassingen als Helldivers II op, maar ook de gigantische flop Concord, die al na drie weken offline werd gehaald bij gebrek aan spelers. Toen had Sony zijn ambities al teruggeschroefd, en was onder meer een multiplayer-game in de wereld van The Last of Us geannuleerd. Door een hack bleek dat er ook gewerkt was aan dergelijke games rond Spider-Man, Twisted Metal en een titel verwant aan Destiny: ook alledrie geannuleerd. Nu sneuvelen er nog twee live service-projecten, waaronder eentje rond God of War, meldt Bloomberg.
Strategie weer naar singleplayer-games
De God of War-titel was al 'de laatste paar jaar' in ontwikkeling bij Bluepoint Games. Die studio werd een aantal jaar geleden door Sony overgenomen, en had succes met remasters van games als Demon’s Souls, de eerste drie Uncharted-games, Shadow of the Colossus en meer. En ook Bend Games, de studio achter de games Syphon Filter en Days Gone, werkte aan een live service-game. Beide titels zijn nu dus geannuleerd, maar de studio's worden niet gesloten. Het is nog onduidelijk wat de volgende projecten van de studio's zijn, en of er ontslagen zullen vallen.
Er zijn nog wel een paar live service-games in ontwikkeling, waaronder Marathon van de ervaren Destiny-maker Bungie en een PvP-game van Haven Studio's, de nieuwe studio van Assassin's Creed-producent Jade Raymond. De vorige keer dat Sony een aantal live service-projecten schrapte, werd al duidelijk dat het bedrijf toch de nadruk wil blijven leggen op verhalende, singleplayer games. The Last of Us-maker Naughty Dog zit weer volledig op die weg, en kondigde onlangs zijn nieuwste game aan: Intergalactic: The Heretic Prophet, een scifi hack 'n slash-game met een cast van bekende acteurs.
Het lijkt er dus op dat Sony zijn strategie drastisch heeft herzien, maar wel ten koste van jaren ontwikkeltijd. Had Sony anders gekozen, waren er waarschijnlijk veel meer grote singleplayer-games op komst geweest. Nu zal dat nog even duren, want de ontwikkeltijd van zulke games is de afgelopen jaren steeds verder toegenomen. Studio's mogen tegenwoordig al blij zijn als ze binnen de pakweg zeven-jarige levensduur van een spelcomputer twee titels kunnen uitbrengen, en dat is zonder verloren tijd aan geannuleerde projecten.
Meer PlayStation-nieuws en mis niets met onze Bright-app.