Het volgende Nederlandse e-bike-merk is failliet
Het Zeeuwse bedrijf Bayck is het eerste Nederlandse e-bike-merk dat in dit nieuwe jaar failliet is verklaard. De fietsfabrikant uit Terneuzen verkocht modulaire elektrische fietsen, waardoor je kon kiezen uit verschillende onderdelen en kleuren om zo jouw e-bike te personaliseren. Door het faillissement zijn de fietsen moeilijk nog te repareren.
De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft het e-bike-bedrijf Bayck, dat sinds 2019 bestond, failliet verklaard. Volgens de curator beschikte Bayck over onvoldoende financiële middelen. Het bedrijfspand is al langer gesloten en er stonden geen medewerkers meer op de loonlijst. Er is geen garantieregeling en er zijn geen locaties waar de Bayck-fietsen gerepareerd kunnen worden.
Voor mensen die recent een fiets bij Bayck hebben besteld is er heel slecht nieuws. "De aanbetaling krijgen ze niet terug en de fiets zal niet worden geleverd. Er is geen garantieregeling en er zijn ook geen adressen waar Baycks gerepareerd kunnen worden", zegt curator Bart van de Wijnckel in de PZC.
Stella, VanMoof en Amslod
Met het nieuwe faillissement wordt het rijtje Nederlandse e-bike-fabrikanten die failliet zijn gegaan weer langer. De afgelopen anderhalf jaar gingen onder meer VanMoof, QWIC, Stella, Huyser en Amslod failliet. De eerste drie maakten een doorstart, maar het lot van zowel Huyser als Amslod blijft nog altijd onzeker.
De meeste e-bike-bedrijven hebben sinds 2023 last van een afnemende vraag naar elektrische fietsen, waardoor ze met te grote voorraden bleven zitten. Ook is de concurrentie alleen maar toegenomen.
Reparatie is lastig
Net als bijvoorbeeld bij VanMoof zijn sommige onderdelen van de fietsen van Bayck specifiek en niet uitwisselbaar met andere merken. Dat maakt het onderhoud van de e-bikes veel moeilijker. "Bepaalde onderdelen van e-bikes zijn heel merkspecifiek, daar past geen ander merk op. Het is echt heel naar voor de eigenaren", zegt een medewerker van Halfords in de regionale krant.
Een van de investeerders in Bayck was Impuls Zeeland, dat bijna 1 miljoen euro in het fietsmerk stak. Het bedrijf verwacht niet dat het nog veel van dat bedrag terug zal zien. Bayck werkte ook enige tijd samen met de bekende winkelketen Decathlon. Daarnaast werden ook fietsen geleverd voor gebruik als deelfiets.
Fietsen in 320 combinaties
Het frame van de Bayck-fietsen was zo ontworpen dat ze er meerdere modules op gemonteerd konden worden. Je kon een e-bike naar eigen voorkeur samenstellen, met keuzes uit onder meer verschillende versnellingen, remmen, kleuren, batterijen en accessoires. In totaal waren er zo 320 verschillende Bayck-fietsen mogelijk.
Volg meer nieuws over elektrische fietsen en mis niets met de Bright-app.