Met dit bekende fietsmerk gaat het ook niet goed
Het blijven zware tijden in de fietsbranche. De afgelopen anderhalf jaar gingen meerdere fabrikanten van fietsen en e-bikes failliet, waaronder Stella, Amslod en VanMoof. Ook voor een van de grootste fabrikanten van vouwfietsen, het Britse Brompton, gaat het de verkeerde kant op.
Het Britse fietsmerk Brompton viert dit jaar zijn 50 jarig bestaan, maar de bekende maker van vouwfietsen ontkomt niet aan de huidige malaise in de fietsbranche. Brompton heeft zijn nieuwe jaarrekening ingediend en The Guardian schrijft over de verontrustende cijfers. Brompton zag in een jaar tijd zijn winst compleet verdampen.
Het bedrijf maakte volgens de jaarrekening, die tot 31 maart 2024 liep, welgeteld 4602 Britse pond winst. Oftewel: net genoeg voor één e-bike. Dat was een jaar eerder nog maar liefst 10,7 miljoen pond. De omzet van het bedrijf daalde met ruim 5 procent en de verkoop liep met 8 procent terug. De rode cijfers komen dus snel in zicht.
Chaos in fietsbranche, te grote voorraden
Net als andere fietsfabrikanten kampt Brompton met tegenvallende verkopen, die hebben geleid tot een groot overschot aan fietsen. Gezien de kwakkelende fietsmarkt in de rest van 2024 zullen de volgende jaarcijfers van Brompton niet veel rooskleuriger zijn. Ook in het Verenigd Koninkrijk gingen de afgelopen maanden meerdere fietsfabrikanten en fietswinkels failliet.
"De fietsindustrie verkeert nog steeds in chaos en dat zal niet snel veranderen. Hoewel 2025 iets beter wordt dan 2024, blijven er overtollige voorraden," zegt Brompton-ceo Will Butler-Adams in The Guardian. "De sector heeft zichzelf in de voet geschoten, maar de langetermijntrends zijn in ons voordeel."
Om het hoofd boven water te houden voert Brompton meerdere bezuinigingen door. Zo zijn plannen voor een nieuw hoofdkantoor uitgesteld. Ook werd er 16 miljoen pond bij een investeringsfonds opgehaald, om genoeg geld te hebben om te overleven.
Fietsen voor woon-werkverkeer
Brompton houdt goede moed dat er een ommekeer komt. Butler-Adams denkt dat zijn bedrijf kan inspelen op de toenemende vraag naar fietsen voor woon-werkverkeer in grote steden. Er is op dat gebied stevige concurrentie, niet alleen van goedkope e-bikes van nieuwe spelers, maar ook van elektrische deelfietsen.
De topman heeft zijn hoop gevestigd op grote steden als Parijs, Londen, New York en Sevilla, die steeds meer investeren in fietspaden. "Ze willen dat mensen actiever worden. Fietsen is goed voor de gezondheid en de luchtkwaliteit."
Groter formaat vouwfiets
Afgelopen september introduceerde Brompton nog een nieuwe lijn vouwfietsen met een groter formaat. De nieuwe Brompton G Line heeft 20 inch wielen in plaats van 16 inch, en er is ook een elektrische versie. Hoe goed de G Line verkoopt, is nog niet duidelijk.
Lees meer over elektrische fietsen en volg het nieuws met de Bright-app.