Slimme verkeerslichten in Amsterdam blijken toch niet zo slim
Het idee om slimme verkeerslichten te plaatsen in Amsterdam blijkt toch niet zo slim uit te pakken. De gemeente stopt met de verkeerslichten omdat het anders niet voldoet aan de privacywetgeving.
De slimme verkeerslichten hadden als doel om bepaalde groepen sneller groen te geven, zoals zware vrachtwagens en fietsers. Het was een oplossing die de gemeente in december 2023 bedacht om te zorgen dat er efficiënter kan worden doorgereden op drukke kruispunten.
Slimme verkeerslichten
In de praktijk bleef het project beperkt tot een kleine proef. Volgens AT5 vormen de slimme verkeerslichten een risico voor de bescherming van persoonsgegevens, doordat ze kunnen vastleggen wie zich in de buurt bevindt. De slimme verkeerslichten werken met apps, vaak zonder dat gebruikers beseffen dat hun gegevens worden verwerkt. Iets waar al vaker vraagtekens bij zijn gezet door onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens.
De Autoriteit Persoonsgegevens liet weten dat verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen kunnen verzamelen, waardoor volledige routes in kaart kunnen worden gebracht, tot zelfs de snelheid en het tijdstip aan toe. Dit vormt een probleem, aangezien wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat en gemeenten toegang hebben tot de verzamelde gegevens met privacyrisico's als gevolg. AP stelt dat er door de wegbeheerders niet goed is nagedacht over de privacyrisico’s van deze stoplichten.
Amsterdam stopt met de stoplichten
Voor de proef werden er op twee kruispunten slimme verkeerslichten gezet, maar al gauw bleek dat de beoogde voordelen uitbleven. De verwachte verbetering in doorstroming bleef uit, waardoor er nauwelijks sprake was van efficiënter verkeer. Bovendien waren er zorgen over de beveiliging tegen hackers en de hoge kosten van onderhoud.
Amsterdam stopt ermee, maar in onder andere Flevoland, de Haarlemmermeer en Den Bosch zijn er locaties waar fietsers met een app sneller groen licht kunnen krijgen. Ook bij deze slimme verkeerslichten worden gegevens van weggebruikers verwerkt, wat vergelijkbare privacybezwaren oplevert. Eerder schreven we dat een ethisch hacker het voor elkaar kreeg om de software die wordt gebruikt voor gewone verkeerslichten over te nemen: nu is er dan minder persoonlijke informatie mee gemoeid, maar dat zou bij een slim stoplicht dus ernstiger kunnen zijn.
Lees meer over verkeer en download de Bright-app.