Uitstootregels voor auto’s worden strenger onder protest van de industrie
Een nieuw jaar, nieuwe regels: auto’s en vrachtwagens moeten dit jaar 15 procent minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019. De industrie is het er niet mee eens en wil dat de regels worden aangepast.
Uiteindelijk is het doel om de CO2-uitstoot van vrachtwagens en personenauto’s in 2030 met 43 procent te hebben verlaagd, maar de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA) vindt dit niet haalbaar, schrijft NOS. Dat is volgens de organisatie vooral te wijden aan een tekort aan laadpalen, maar ook de subsidies die in veel landen zijn verdwenen voor elektrische auto’s spelen een rol. In Nederland heb je met een elektrische auto nog wel korting op je motorrijtuigenbelasting, maar de subsidie die bestond voor het aanschaffen van elektrische auto’s is ook in ons land per dit jaar verdwenen voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische bolides.
Te weinig laadpalen
In de transportwereld wordt er al druk gewerkt aan elektrische vrachtwagens met een zo hoog mogelijke actieradius. Er zijn elektrische vrachtwagens die nu een bereik van 500 kilometer hadden, wat jaren geleden ondenkbaar was, toen de vrachtwagens op 100 procent elektriciteit niet verder kwamen dan 100 kilometer. Maar voor internationaal transport zijn er nog wel uitdagingen: de vrachtwagens moeten snel kunnen worden opgeladen en dat is zeker nog niet door heel Europa even vanzelfsprekend door een tekort aan laadpalen. Iets waar we in het volop bebouwde Nederland minder mee kampen: Nederland zou zelfs meer dan de helft van alle laadpalen in Europa hebben.
Elders in Europa ligt dat heel anders, zoals in Estland, Malta, Cyprus en Letland. Veel landen die veel groter zijn dan Nederland, hebben aanzienlijk minder laadpalen. Roemenië heeft zo’n 2800 laadpunten: Nederland heeft er 52 keer zoveel. Roemenië is 7 keer groter dan Nederland. Vrachtwagenfabrikanten laten zich er niet door tegenhouden: zeker omdat ze minder tegen concurrenten uit China aanlopen dan bij personenauto’s het geval is, doen ze goede zaken.
ACEA
ACEA zegt zijn best te doen de CO2-doelstellingen te steunen, maar denkt niet dat het doel van 2030 kan worden gehaald. De afgelopen periode waren er 8000 elektrische vrachtwagens verkocht, terwijl er over 5 jaar 400.000 vrachtwagens (en bussen) elektrisch moeten rijden, of op waterstof. Waterstof is echter een nog grotere uitdaging: er zijn in Nederland maar 22 waterstoftankstations, plus 7 locaties in aanbouw. Kortom, er ligt nog een grote uitdaging voor de industrie.
De verwachting is dat er in 2025 veel meer laadpunten bijkomen in Europa. Dat moet ook wel, want volgens de richtlijnen van de EU moeten EU-landen per 2026 elke 60 kilometer van een belangrijke snelweg een laadstation aanbieden. In Nederland halen we dat makkelijk, maar er zijn veel landen die nog flink de handen moeten laten wapperen om dat waar te maken. De kous is echter nog niet af: de voorzitter van de Europese Commissie, Von der Leyen, gaat nog in strategische dialoog met de ACEA.
Lees meer over vrachtwagens en abonneer je op onze nieuwsbrief.