©Dell

Dell geeft zijn computers opvallende nieuwe namen

Dell kent geen schaamte en geeft zijn computers voortaan 'Apple-namen'

6 januari om 23:39

PC-fabrikant Dell neemt afscheid van zijn bekende productnamen XPS en Inspiron en kiest voor een vernieuwde merkstrategie. De nieuwe namen van de Dell-computers doen sterk denken aan Apple.

Op de techbeurs CES 2025 in Las Vegas heeft Dell aangekondigd dat de productnamen van zijn computers worden vereenvoudigd. Het merk legt voortaan de focus volledig op de naam 'Dell' om zijn producten beter herkenbaar te maken. Hiermee zet het bedrijf een stap richting 'eenvoud en een sterkere merkidentiteit'. Dell kijkt daarvoor af bij de meester van de eenvoud: Apple.

De nieuwe generatie Dell-pc's wordt voortaan verdeeld in drie hoofdsegmenten: Dell, Dell Pro en Dell Pro Max. De oplettende lezer met een iPhone zal direct opmerken waar deze namen op lijken. 

Naam als struikelblok

De pc-markt heeft de afgelopen jaren een flinke terugval gekend. Net als concurrenten HP en Lenovo zoekt Dell naar een nieuwe strategie om upgrades te stimuleren. Hoewel nieuwe AI-toepassingen de belangrijkste reden moesten worden, ligt het misschien ook wel aan de naamgeving, zo redeneert Dell. Het computerbedrijf neemt geen risico en vervangt daarom zijn productnamen XPS en Inspiron, die het al ruim tien jaar gebruikte, voor de Apple-achtige namen.

"Klanten geven de voorkeur aan namen die gemakkelijk te onthouden en uit te spreken zijn," verklaarde Jeff Clarke, operationeel directeur van Dell, tijdens een persbriefing. "We willen niet dat kopers tijd verspillen aan het begrijpen van onze naamgeving, die soms wat verwarrend kan zijn geweest," voegde hij eraan toe. Overigens zal Alienware, de gaminglijn van Dell die in 2006 werd overgenomen, onveranderd blijven qua naamgeving.

Waarom Apple nadoen?

De beslissing voor de nieuwe namen Dell Pro en Pro Max zou objectief tot stand zijn gekomen na onderzoek onder tienduizenden klanten. Tijdens zijn uitleg kreeg het bedrijf direct het verwijt uit het publiek dat de naamgeving veel zou lijken op die van Apple. "Ik vraag me af waarom jullie niet voor iets origineels hebben gekozen, want dit is in essentie Apple’s branding," merkte een aanwezige op. Clarke verdedigde de keuze: "Niemand bezit woorden als 'pro' of 'max'."

Meer verkoop door AI

Dell benadrukt het belang van AI als reden voor klanten om te upgraden. "Er is een installatiemarkt van 1,5 miljard pc’s die verouderd raakt, en deze zullen vervangen moeten worden door apparaten met AI-innovaties," benadrukte CEO Michael Dell tijdens de briefing. "De nieuwe naamgeving zal het eenvoudiger maken voor onze klanten om zaken met ons te doen."

Meer nieuws van CES 2025 en mis niets met onze Bright-app.