Honda pakt het met deze elektrische SUV en sedan helemaal anders aan
Honda heeft een voorproefje gegeven van zijn twee nieuwe elektrische auto's. De productieversies van de nieuwe EV’s komen volgend jaar op de markt. De elektrische SUV en sedan trekken niet alleen de aandacht met hun uiterlijk, maar ook met een geheel nieuw besturingssysteem.
Honda heeft vandaag op de techbeurs CES 2025 de eerste twee elektrische auto’s in zijn 0-serie onthuld. De prototypes van de Honda 0 SUV en Honda 0 Saloon zijn een voorproefje van de productiemodellen die in 2026 in Noord-Amerika op de markt komen. Daarna verschijnen ze ook wereldwijd, maar wanneer Europa aan de beurt komt, is nog niet bekend.
Opmerkelijk ontwerp
Het ontwerp met afwijkende vormen en meerdere retro-elementen zal de meningen verdelen. De Honda 0 SUV is gebaseerd op het Space-Hub-concept en lijkt volgens sommigen wat op een kruimeldief. Van de twee prototypes lijkt de SUV wel het meest in de buurt van een productieversie te komen.
De Honda 0 Saloon is gebaseerd op het Saloon-concept en heeft met zijn lange neus wat weg van een miereneter. Vergeleken met de Saloon-conceptcar hebben de vleugeldeuren in het nieuwe prototype plaatsgemaakt voor normale deuren.
Honda 0 Saloon
Het grote scherm over bijna het hele dashboard doet denken aan het scherm in de nieuwe Afeela, de eerste EV die Honda volgend jaar samen met Sony uitbrengt.
ASIMO OS
De nieuwe Honda 0-auto’s werken met het nieuwe besturingssysteem ASIMO OS, dat het Japanse bedrijf zelf heeft ontwikkeld. De software is vernoemd naar de bekende robothond van het bedrijf.
Honda wil dat gebruikers het systeem meer kunnen aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren dan bij concurrenten, en noemt het een 'ultra-persoonlijke optimalisatie'. Wat dat precies inhoudt, moet later duidelijk worden.
Ook het bedienen van zaken als vering en remmen is direct in het systeem geïntegreerd. Deze integratie van zogeheten electronic control units (ECU’s) is belangrijk, omdat Honda dit allemaal wil laten werken met een chip die alles in één keer aankan, van rijhulpsystemen tot comfortfuncties. Honda wil dit met zijn eigen software meer in eigen beheer houden.
Honda 0 SUV
Autonoom rijden
De Honda 0-auto’s krijgen een geavanceerde rijhulpfunctie met level 3 van autonoom rijden, waarbij je niet altijd je handen aan het stuur zou hoeven hebben. Het geautomatiseerde rijsysteem moet later dankzij AI-vorderingen verder verbeterd worden, zodat de functie het kan opnemen tegen Tesla’s Full Self-Driving-systeem.
Honda maakt de prijzen van de nieuwe EV’s bekend zodra de introductie dichterbij komt. Het Japanse bedrijf zit de laatste tijd in zwaar weer en wil daarom binnenkort fuseren met Nissan.
Volg meer auto-nieuws en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.