Geen verrassing: nieuwe tv's hebben voortaan AI, maar heb je daar wat aan?

©LG

Geen verrassing: nieuwe tv's hebben voortaan AI, maar heb je daar wat aan?
6 januari om 12:15

Tijdens techbeurs CES in Las Vegas worden jaarlijks de nieuwste tv's aangekondigd. En natuurlijk hebben die allemaal flitsende AI-functies, van beeldverbetering tot Microsoft Copilot. Maar heb je daar ook echt wat aan?

Samsung en LG, de belangrijkste tv-makers, hebben hun nieuwste tv's vannacht al aangekondigd tijdens de CES. De term AI vliegt je om de oren: Samsung komt bijvoorbeeld met Vision AI, dat uiteenlopende AI-functies combineert. Het bevat AI-beeldfuncties zoals AI-upscaling van bestaand beeld naar een hogere resolutie, AI-remastering van HDR-beelden en Adaptive Sound Pro, dat het geluid met AI automatisch op de akoestiek van de ruimte aanpast.

Samsung heeft ook een nieuwe AI-knop aan de afstandsbediening toegevoegd, zoals we er ook ooit knoppen voor Netflix en Disney+ bij kregen. Die knop biedt een zoekfunctie, zoals het automatisch opzoeken van de acteur of de plek waar je op tv naar kijkt. Ook komt er een automatische AI-vertaalfunctie, al is nog niet duidelijk of die ook al meteen in het Nederlands beschikbaar komt.

Een deel van de functies van Samsung wordt mogelijk gemaakt door Copilot, waarvoor een samenwerking met Microsoft is aangegaan. Copilot zal gebruikers onder meer gepersonaliseerde suggesties doen voor nieuwe dingen om te kijken.

LG doet ongeveer hetzelfde

LG is ook een samenwerking aangegaan met Microsoft, en zal vergelijkbare Copilot-functies naar zijn nieuwe tv's brengen. Ook LG spreekt van 'het stroomlijnen' van het proces van het vinden van informatie op basis van informatie op het scherm.

LG belooft het 'verhogen van de ervaring' vanaf het moment dat de gebruiker de tv aanzet, dankzij de nieuwe AI Remote. Kunstmatige intelligentie heet gebruikers welkom en biedt kijk-suggesties op maat. Dankzij AI Voice ID weet de tv welke gebruiker er praat, zodat automatisch gewisseld wordt tussen verschillende profielen. AI Search moet het zoeken op de tv makkelijker maken.

Heeft die AI op tv's nou echt zin?

AI wordt in de volle breedte ingezet op de nieuwe tv's. Maar het is zeer de vraag hoeveel je er als gebruikers echt aan hebt. De functies voor de verbetering van beeld en geluid zitten bijvoorbeeld al jaren op zeker de duurdere tv's van Samsung en LG, al dan niet onder de noemer AI. Die functies waren al erg goed in het eventueel gladstrijken van oneffenheden in beeld en geluid, die sowieso in steeds hogere kwaliteit worden aangeboden.

Dan blijven voorlopig de AI-suggesties en zoekfuncties over. Die kunnen handig zijn, al bieden de streamingdiensten zelf ook al zulke functies. Algoritmen van Netflix, Disney en meer weten ook nu al goed wat we willen zien, en die bedrijven houden je liever in de app zelf. Dan blijft over: het makkelijk zoeken naar dingen die je op tv hoort en ziet. Dat kan handig zijn, maar stiekem kun je dat nu ook al makkelijk regelen met bijvoorbeeld Google Lens.

Meer nieuws van CES 2025 en mis niets met onze Bright-app.