'Browserextensie Honey geeft gebruikers bewust niet de beste couponcode'

©Unsplash

'Browserextensie Honey geeft gebruikers bewust niet de beste couponcode'
4 januari om 17:01

Honey, de browserextensie en app waarmee mensen geld kunnen besparen op online aankopen, kan zich opmaken voor een grote rechtszaak. Een YouTuber sleept moederbedrijf PayPal voor de rechter omdat het bedrijf mensen zou oplichten met Honey.

Honey is een programma waarmee je enerzijds cashback-kortingen krijgt en anderzijds directe korting doordat het automatisch kortingscodes toepast op je winkelmandje bij een webshop. Honey is in handen van PayPal. YouTuber Devin Stone van het kanaal LegalEagle heeft besloten om een class action-rechtszaak te starten tegen Honey, omdat het mensen zou oplichten.

Class action-rechtszaak

Een class action-rechtszaak is een groepsvordering waar meerdere gedupeerden zich op kunnen ‘inschrijven’. Als er schadevergoeding moet worden toegekend, dan kunnen de mensen die zich hebben ingeschreven hierop aanspraak maken. Er wordt vaak via een stichting of vereniging namens de groep opgekomen. 

Dat is ook het plan met Honey, omdat er zoveel gebruikers zijn. Honey is in de Play Store alleen al miljoenen keren gedownload. Het geeft zelf aan meer dan 17 miljoen gebruikers te hebben en deals aan te bieden op meer dan 30.000 websites.

Minder korting

Grote aantallen dus, maar volgens Stone lopen gebruikers korting mis omdat Honey zijn eigen deals zou voortrekken. Anderzijds zou Honey zijn eigen affiliate-cookie bij het shoppen plaatsen als gebruikers erop klikken, waardoor Honey een beloning kan krijgen van de winkel waarop de gebruiker actief was. Voor YouTubers speelt ook nog mee dat Honey zorgde voor verloren omzet uit affiliate-links bij samenwerkingen. 

Affiliate-links zijn url’s waarbij iemand geld krijgt uitbetaald wanneer erop wordt geklikt. Zo kan een website met informatie over schaatsen bijvoorbeeld een affiliate-link gebruiken naar een webshop met schaatsen, en als de lezer daarop klikt een kleine commissie ontvangen als dank voor het doorsturen. Honey schijnt vooral zichzelf rijker te maken met deze affiliate-constructies, aldus diverse YouTubers. 

Honey

Voor gebruikers is het vooral problematisch dat Honey met winkels zou samenwerken om de beste couponcodes achter te houden en met minder goede couponcodes te komen, waar Honey en de retailer dan weer beter van worden, in plaats van de gebruikers. Aangezien Honey adverteert met de ‘beste deals voor gebruikers’ is dat wat deze class action betreft oplichting. 

3 miljoen gebruikers zouden de Chrome-extensie van Honey in de afgelopen tijd hebben verwijderd. Honey noch PayPal heeft gereageerd op de aantijgingen. 

Lees meer over webwinkels en abonneer je op onze nieuwsbrief.