Casey Neistat: van vlogger tot nieuws-anchor

Casey Neistat: van vlogger tot nieuws-anchor
27 juni 2017 om 17:12
Laatste update: 26 april 2018 om 20:16

Casey Neistat werd met zijn unieke stijl één van de bekendste vloggers. Nu gaat hij samen met CNN het nieuws naar een hele nieuwe groep kijkers brengen.

Casey Neistat, in november spreker op onze Bright Day, is een van de beroemdste YouTubers. Precies een jaar maakte hij elke dag een vlog, stopte daar even mee maar begon weer om te laten zien hoe hij met CNN samenwerkt. Neistat heeft een specifieke stijl waarmee hij een ander, ouder publiek trekt dan de meeste vloggers op YouTube. En hij verveelt geen moment.

Casey Neistat is een vlogger, maar anders dan veel vloggers, die tegen een statische achtergrond een onderwerp voor een bepaalde doelgroep bespreken, maakt Neistat echte korte films. Zijn video’s zijn nauwgezet in elkaar gedraaid, en voelen ontzettend authentiek en persoonlijk aan. Neistat is een duidelijk voorstander van functie boven vorm, waardoor zijn video’s altijd een duidelijke esthetiek hebben. 

Voor de nieuwkomer: Neistat is niks zonder zijn werkplaats, en zijn werkplaats zegt alles over de man. De 36-jarige Amerikaan woont en werkt in New York, waar hij de meeste tijd doorbrengt in zijn studio. De werkplaats is volstrekt praktisch ingericht, op het ogenschijnlijk neurotische af.

Planken met doosjes reiken tot aan het plafond, en hoe hoger het doosje staat, hoe minder vaak Neistat de inhoud nodig heeft. Hij heeft een werkbank met allerlei gereedschap, afgedankte gadgets hangen vlakbij het plafond en wapens sieren de voordeur (je weet maar nooit). Elk stukje muur is voorzien van plankjes of houdertjes met tape, krijt, pennen, tasjes, lijm, klei en zo’n beetje alle props die Neistat eerder in filmpjes gebruikt heeft. Ieder snoertje van elk modem, router, lader of verlengsnoer volgt een vastgezet pad tegen de muur. En alles, werkelijk alles is van een label voorzien.

Handgemaakt

De insteek volgens Neistat: “Alles wat ik ooit nodig zal hebben voor het maken van één van mijn films, moet ik in deze studio hebben." Bovendien stelt hij specifieke eisen aan de dingen die hij voor zijn werk gebruikt. Zo maakt hij regelmatig stopmotion-animaties, en daarvoor heeft hij een speciale werkbank in elkaar gedraaid. Een camera hangt boven het werkblad, dat hij met allemaal rolgordijnen kan afdekken om op beeld de illusie van eindeloos wit of zwart te geven. Een houtje-touwtje-constructie, maar wel één die perfect werkt voor wat Neistat doet.

“Ik bouw dingen altijd liever zelf dan dat ik ze koop”, zegt Neistat. “Als je het koopt krijg je nooit precies wat je wil, maar als je het maakt, dan is het helemaal van jou en je kunt het specifiek voor jezelf geschikt maken.”

“Zo is het met mijn films ook”, aldus Neistat. “Er is niet per se iets speciaals aan, maar they get the job done, ze vertellen het verhaal. Daarom heb ik die handgemaakte mentaliteit bij filmmaken. Als iets nodig is om het verhaal te vertellen, is dat nodig om het verhaal te vertellen.”

Authentiek

Die mentaliteit is terug te zien in alle filmpjes van Neistat, zoals zijn filmpje over fietspaden uit 2011. Neistat, zijn camera altijd paraat, filmt hoe hij een boete krijgt voor buiten het fietspad rijden. Daar kan je over zeuren, maar Neistat ziet er een filmpje in en stapt weer op de fiets.

Vervolgens neemt hij op hoe hij stoïcijns tegen elk obstakel op de fietsstrook aanrijdt. Keer op keer smakt hij tegen de grond, maar in drie minuten maakt hij zijn punt beter en leuker duidelijk dan wie dan ook. Inmiddels is die video ruim 16 miljoen keer bekeken, en het filmpje is Neistat in een notendop. Een korte video, compleet eenvoudig in zijn opzet, sympathiek en oprecht en ook nog eens bijzonder deelbaar.

Geen wonder dus dat Neistat door bedrijven wordt gevraagd om reclames te maken. De mensen zijn de gepolijste, doordachte reclameboodschappen ook weleens beu, en Neistat kan je wel om een authentieke boodschap sturen.

Bijvoorbeeld toen Neistat van Warner Bros. 25.000 dollar kreeg om The Secret Life of Walter Mitty te promoten. Hij had dat geld makkelijk op kunnen maken aan acteurs, of special effects, of zichzelf ermee kunnen belonen. Maar toen Neistat het filmpje moest opnemen, had tyfoon Haiyan de Filipijnen net getroffen.

Dus vloog Neistat er naartoe, en gebruikte het reclamebudget van de film om voedsel, water, medicijnen en gereedschap voor de mensen in het getroffen gebied te kopen. Ter plekke dus, om het daarna zelf met twee gehuurde bussen het halve land door te rijden en het eigenhandig uit te delen. Dat gebeurt er wanneer je Casey Neistat zijn gang laat gaan.

Elke dag boeiend

Neem zijn meest recente YouTube-hit: SNOWBOARDING WITH THE NYPD. Ruim 16 miljoen keer bekeken sinds eind januari 2016, toen New York na een sneeuwstorm onbegaanbaar was. Maar wat doet Casey Neistat dan? Hij legt sneeuwkettingen onder zijn auto, pakt een snowboard en laat zich door de besneeuwde straten trekken. Hetzelfde trucje herhaalde hij vlak voor kerst nog eens, maar toen met een mansgrote drone, goed voor bijna 9 miljoen views.

Ook al is niet elke video van Neistat even spectaculair, de filmpjes zijn wel allemaal even boeiend om naar te kijken. De man rijdt op een elektrisch skateboard door New York, terwijl hij met een drone prachtige beelden schiet en mensen uit hun auto's roepen als ze 'm zien. In maart 2015 begon de filmmaker op zijn verjaardag zijn voornemen om dagelijks een vlog online te zetten.

Daar heeft hij zich anderhalf jaar aan gehouden, tot november 2016. Toen stopte hij even met zijn dagelijkse vlog, toevallig in dezelfde maand toen zijn app Beme voor 25 miljoen dollar aan CNN werd verkocht. Ze ‘kochten’ Casey erbij, en daar zal hij de afgelopen maanden achter de schermen aan hebben gewerkt.

Afgelopen maart pakte hij het semi-dagelijkse vloggen kort na zijn verjaardag weer op, met als vanouds een heleboel positieve energie, reizen, spelen met gadgets en zijn vele vrienden in New York. Tijdens een bliksembezoek aan Amsterdam brak hij nog zijn pink, doordat hij als zoveel toeristen werd verrast door de tramrails.

Dagelijkse nieuwsshow

Wat er van de Beme-overname van CNN is gekomen werd eind juni bekend. Neistat gaat samen met CNN een dagelijkse nieuwsshow maken, die via een aparte app beschikbaar wordt gemaakt. De afleveringen worden zo’n tien minuten lang, in eerste instantie worden het er vier per week om daarna te groeien naar elke dag.

De show zal niet per se over breaking news gaan. “We willen de cultuur induiken, sociale problemen laten zien”, zegt Neistat tegen Variety. “Nieuws betekent voor iedereen wat anders.” Volgens CNN-hoofd Jeff Zucker kan Neistat een publiek bereiken dat CNN normaal niet bereikt. “We hebben al honderden verslaggevers die met een microfoon en een trenchcoat voor de camera kunnen staan, daar hebben we er niet meer van nodig.”

En zo levert Casey elke dag verrassend goed gemonteerde, strak gefilmde en elke keer weer spontane en authentieke filmpjes op, met steeds weer een verrassende inhoud. Neistat neemt je mee in zijn uitzonderlijke leven, waarin geen ruimte is voor verveling en energie nooit op raakt. Als er één YouTuber is die je zou moeten bekijken, dan is het Casey Neistat wel.

Bright Day 2017

Casey Neistat is een van de sprekers op zondag 19 november 2017 tijdens Bright Day in de Jaarbeurs in Utrecht. Kijk hier voor meer info en de kaartverkoop.


Volg Bright op YouTube en Facebook voor meer updates over Bright Day en Casey Neistat.

Lees meer over:

Deel via