Duurtest: Ford Focus (slot)

Duurtest: Ford Focus (slot)

29 mei 2012 om 07:35
Laatste update: 28 april 2018 om 17:40

Eind deze week nemen we afscheid van de superzuinige Ford Focus 1.0. Een conclusie.

Na de volledig elektrische Nissan Leaf reden we de range extended Opel Ampera en de afgelopen maand probeerde we de zuinigste benzineauto in zijn segment: de Focus 1.0 Ecoboost. Om eerlijk te zijn reden we niet de allerzuinigste, want wij hebben de 125pk uitvoering. De 100pk versie verbruikt 0,2 liter minder benzine per 100 kilometer.

Comfort :: De Focus bevindt zich in hetzelfde segment als bijvoorbeeld de VW Golf en de Opel Astra. Daarin varieert het rijcomfort nogal. Van keihard geveerde stuiterbakjes, tot wolkjes op wielen die geen bocht willen nemen. Alhoewel het een kwestie van smaak is: wat mij betreft heeft Ford de ideale mix gevonden tussen comfort en rijplezier. Zonder het contact met de weg te verliezen, reis je toch stil en zonder gestuiter in de Focus. Het blok maakt opvallend weinig geluid voor een driecylinder. De stoelen zitten fantastisch en zelfs achterin heb je redelijke beenruimte. De airco is op de automatische stand wat overfanatiek. Dus je moet zelf een beetje vogelen hoe hard je hem wilt laten blazen en door welke kiertjes.
Fijne functie zijn de twee ledjes in de zijspiegels die je verraden of er iemand in je dode hoek verstopt zit. Heeft me in een maand toch al één keer behoedt van een onverstandige inhaalactie.
score: 8/10

Parkeren :: Het zicht rondom is netjes. Bij het parkeren gaan de parkeersensoren meepiepen. Kan heel irritant zijn, kan je ook parkeerschade schelen. Persoonlijk zou ik het niet bestellen. Automatisch inparkeren is echter een ander verhaal. Alhoewel ik een prototypische kerel ben wiens inparkeerkwaliteiten mijn mannelijkheid moeten bewijzen, ben ik toch verzot geraakt op het automatisch inparkeersysteem. Hij trekt de auto strakker langs je voorganger dan je zelf zou durven en drie keer steken is verleden tijd. Maar misschien moet je het gewoon even zien.
score: 10/10

<object style="width: 405px; height: 255px;" width="405" height="255" data="https://www.youtube.com/v/a56LSjPi4ds" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/a56LSjPi4ds"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/a56LSjPi4ds"></object>

Snelheid :: De top van de auto is 193 km/u. Dat is niet spectaculair, maar hoe vaak wil je sneller? Acceleratie is te overleven met 11,3 seconden.
score: 7/10

Zuinigheid :: Hier draaide het natuurlijk allemaal om bij deze Focus. Het is me gelukt om met een verbruik van 4,8 liter per 100 km van Winsum naar Leeuwarden te rijden. Dat is beter dan de fabrieksopgave! Voor een auto die nog niet ingereden is, is dat een prima getal. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik heel defensief en voorzichtig gereden heb om dat te bereiken. Auto uit laten rollen, zo min mogelijk remmen, zo min mogelijk flink hoeven optrekken. Als ik niet let op het verbruik en mijn eigen rijstijl aanhoud - veel inhalen op provinciale wegen - reed ik 6 liter per 100 km. Nog steeds niet slecht voor een auto van dit formaat, maar er is iets magisch aan dat getal 1 op 20 voor een benzineauto. Reken er niet op dat je dat consequent haalt, zeker niet als je snelwegkilometers maakt met de airco aan. Cruisecontrol op 120 met de airco aan reed ik gisteren 7,1 liter per 100 km. Het vorige model, met een 1.6 100 pk motor haalde in praktijk ongeveer 10l liter per 100 km. Een flinke vooruitgang is het dus hoe dan ook.
De Focus heeft ook nog de functie om de motor vanzelf af te laten slaan als je stilstaat. Met een automaat hoef je daarvoor alleen de rem ingedrukt te hebben, met onze handbak moet je de versnelling in z'n vrij zetten en de koppeling weer loslaten. Dat vergeet je dus.

score: 9/10

Stijlvol :: Persoonlijk voel ik me niet bepaald cool in de Focus (tenzij ik m'n aviator op heb, maar dat telt niet). Waar ik me in de Leaf de voice-over van March of the Penguins voelde (lees: anoniem doch betrokken) en in de Ampera als Forest Whitaker in Ghost Dog (lees: stealth killer), in de Focus voel ik me als Kevin Spacey in American Beauty: middelmatig. Het is geen auto om mee te flaneren. Aan de andere kant, ik moet nog iemand tegenkomen die hem lelijk vindt. De buitenkant (zeker in onze kleur) is knap, gespierd en zelfverzekerd. Het interieur daarentegen is een beetje overdesigned. Voor de verlichting scoort de Focus wel bonuspunten. De dagrijverlichting bestaat niet uit een set kerstboomleds, maar een sympathiek led-streepje. De interieurverlichting is nog beter: je kunt kiezen uit allerlei kleuren en de boel dimmen. Subtiel worden zo deuren, tapijt en hemel verlicht.
score: 7/10

Betrouwbaar :: Eén keer vertelde de auto mij dat er een lampje stuk zou zijn. Toen ik dat negeerde en de volgende keer de auto weer aanzette, vertelde hij het me nog een keer. Sindsdien is de melding verdwenen. Daarnaast zit er een irritant rateltje in of bij de rechterdeur. Als het mijn eigen auto was, ging ik ermee naar de garage. Op die zaken na is het een probleemloze ervaring geweest. Er is nagedacht over de auto. Regelmatig doet hij iets waar je net belang bij hebt. De 'perceived quality' is hoog. Zo hoef je geen dop open te draaien om te tanken en klikt de vulhals de slang vast. Diesel in een benzinemodel gooien gaat hierdoor ook niet. Vlak voordat je een afslag moet nemen laat de auto ook tussen je tellers zien dat de afslag eraan komt. Ideaal.
score: 9/10

Entertainment :: We hebben de standaard speakerset in onze auto en die klinkt prima. De bas kan wat overweldigend zijn en lastig goed te equalizen, maar voor een standaard setje is het prima. Aansluiten van bijvoorbeeld je iPhone gaat probleemloos. Je hebt geen dure optionele stekkers nodig. Je eigen usb stekkertje gaat prima. Bediening vanaf het stuurwiel is een feestje.
score: 9/10

Navigatie :: De Focus heeft een prima navigatie. Soms zegt de mevrouw iets raars: "Navigeer naar een gedigitaliseerde weg." Dat noemen we zender-geöriënteerde communicatie, dat is een no-no. Gelukkig kun je met een multifunctionele knop mevrouw makkelijk tijdens het rijden muten en unmuten, zodat je alleen naar instructies hoeft te luisteren als je ze echt nodig hebt. Grootste tekortkoming van de navigatie is het priegelige kleine schermpje. Er zou makkelijk 2 inch meer in passen. Maar zelfs als optie is dat niet verkrijgbaar.
score: 8/10

Conclusie :: Zou ik de Ford Focus 1.0 Ecoboost 125pk iemand anders aanraden? Ja, zonder enige twijfel. Voor het geld heb je een complete auto waar je zonder arm te worden ook nog eens handige gadgets aan toe kan voegen. Bovendien rijdt de auto geweldig en combineert dat met een gunstig verbruik. Terwijl je dit leest, zul je ook beseffen wat het nadeel is van de Focus: Mister Perfect is not always mister Right.

Lees meer over:

Deel via