Game van de week: Rayman Origins
Na jaren in 3d keert Ubisoft’s oudste mascotte weer terug in twee dimensies.
Nadat Nintendo het platformgenre deed herleven met spellen als New Super Mario Bros. en Donkey Country, doet Ubisoft nu ook een gooi met Rayman Origins. Een interessantere titel dan je wellicht zou verwachten: hoewel Rayman teruggrijpt naar het aloude springen en klauteren van links naar rechts, bestaat de volledige game uit handgetekende illustraties die er op de inmiddels gestandariseerde HD-televisies haarscherp en indrukwekkend uitzien.
Het is niet alleen de tekenstijl die deze cartoonwereld doet opleven: absurde animaties en vreemde voorwerpen verspreid door de spelwereld zorgen er namelijk voor dat het hele spel aanvoelt als een ouderwetse Cartoon Network-serie.
Rayman Origins is een traditiegetrouwe platformer die misschien wel het meeste wegheeft van Donkey Kong Country. Door je lenig door levels te bewegen, word je beloond en mag je door naar een volgend level, maar je zult meerdere malen terug moeten keren om alle verborgen schatten te vinden en zo alles in de game vrij te spelen. Zo zijn er verschillende medailles te verzamelen door onder andere veel gele bollen te verzamelen, gevangen wezentjes te redden en het level zo snel mogelijk uit te spelen.
Het is niet alleen de getekende wereld die Rayman onderscheidt: de met verborgen ruimtes gevulde levels steken namelijk na het uitspelen van de eerste wereld zeer bijzonder in elkaar. Door de grenzen op te zoeken van wat voor nieuws er allemaal mogelijk is met 2d springwerk, voelt Rayman verrassend fris aan. De referenties naar games zoals Tetris en Angry Birds maken dit des te hartverwarmender.
Verwacht geen makkelijke spelervaring. Hoewel je in de eerste levels nog makkelijk op een stilstaande vijand kunt springen om een mogelijk gevaar te neutraliseren, kom je al snel in gebieden waar je van worstje naar worstje moet springen in een met hete brij gevulde keuken. Schrikt dit je af, dan is de coöp-modus van het spel wellicht het overwegen waard: zolang één van de twee spelers zichzelf staande weet te houden, hoef je namelijk nooit grote stukken opnieuw te doen. Daar staat wel tegenover dat de drukke tekenstijl er des te meer voor zorgt dat je de kluts kwijtraakt als een metgezel tegelijkertijd door de levels heenspringt.
Conclusie
In een tijd dat tweedimensionale games vooral voor 10 euro online te koop zijn, zal het lastig worden om Rayman Origins voor zijn adviesprijs in de winkel te verkopen. En dat is zonde: de game steekt namelijk verrassend sterk in elkaar. Hoewel een snelle blik niet meer toont dan een solide platformer, weet Ubisoft op sommige momenten namelijk slimme nieuwe spelelementen te verkennen. Tel daar de unieke tekenstijl die volledig tot zijn recht komt op HD-televisies bij op en je hebt een game die je eigenlijk niet tijdens dit overvolle najaar mag overslaan.
Prijs: € 60
Platform: Playstion 3, Xbox 360, Nintendo Wii
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/MvhwWXF-LfU" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/MvhwWXF-LfU"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/MvhwWXF-LfU"></object>