Game van de Week: Quantum Break (PC, Xbox)
Hybride van tv-serie en game van de makers van Max Payne en Alan Wake. Met een unieke opzet, die maar deels slaagt.
In een notendop
Quantum Break is een ambitieuze game van de makers van Alan Wake en Max Payne 1 en 2. De Finse ontwikkelaar Remedy levert een game en een serie ineen af. De game bestaat uit 5 grote acts en na iedere act stream je een episode van een serie. De game vertelt het verhaal vanuit het oogpunt van de held Jack Joyce, terwijl de serie het standpunt van de schurken belicht. Door keuzes te maken aan het eind van iedere Act beïnvloed je de daaropvolgende episode en vice versa. Die verschillen zijn voor de emotionele beleving en spelervaring niet heel schokkend maar geven de serie en de game wel weer net een andere twist.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="6e40b744-5311-4524-ac72-3c374616c5c2"></drupal-entity>
Dat klinkt best ingewikkeld?
Valt wel mee. In basis is Quantum Break een best wel traditionele third-person shooter waarbij je gebruik maakt van cover. In een tijd van co-op, multiplayer, altijd online en je spelprogressie met wereld delen via ieder denkbeeldige vorm van social media, is Quantum Break een solitaire bezigheid. Je speelt en ervaart deze game in je eentje en na 10 a 11 uur zit het verhaal erop. Ik zou je willen aanraden om zeker een tweede run te doen om dan andere keuzes te maken en het verhaal net wat andere wendingen mee te geven. Bovendien ben je dan zo bekend met de spectaculaire time-powers dat je best wel een moeilijkere spelstand kunt pakken.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="e65cf28d-27e3-4fa6-ba9a-3d803bd84f92"></drupal-entity>
Time Powers?
Quantum Break is een tijdreis-verhaal en verdomd goede ook. Je oude vriend Paul Serene lokt je in het holst van de nacht naar Riverport University voor tijdreisexperiment. En dat gruwelijk fout gaat. Bijkomstig voordeel; je verkrijgt allerlei krachten met spannende namen als Time Vision, Time Shield, Time Dodge, Time Stop, Time Blast en Time Rush tot je beschikking. Dat levert heel veel fraaie momenten op.
Het bevriezen van vijanden in een grote bubbel, vervolgens op de bubbel schieten, waarna de onvermijdelijke explosie volgt. Hetzelfde kun je doen met explosieve vaatjes, auto’s of grote containers met ontvlambare inhoud. In dat laatste geval word je getrakteerd op een filmische, in slow-motion gepresenteerde explosie die bijkans actiefilms doet verbleken.
Je tijdkrachten spelen ook een belangrijke rol tijdens klim en -klauterpuzzels want om je heen blijft de tijd af en toe hangen en stotteren. In extremere situaties lopen heden en verleden door elkaar waardoor ongelukken gebeuren en de omgeving letterlijk uit elkaar gescheurd wordt. Zo zijn er momenten waarbij enorme rages ontstaan met instortingen, het scheuren van metaal en het ontploffen van auto’s tot gevolg. Halverwege deze gigantische ravage blijft de tijd stilstaan en kan Jack door dit alles heen lopen, kruipen en rennen terwijl vuur, staal, puin, voertuigen en mensen verstijfd blijven staan of doodstil in de lucht blijven hangen. Dat ziet er ronduit waanzinnig uit.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="b2439deb-a270-45be-944d-93db479a8e35"></drupal-entity>
Quantum Break haalt negens en zesjes in de reviews.
Klopt. Zelf heb ik me prima vermaakt met Quantum Break als is de titel niet zo spectaculair vernieuwend als de makers ons vooraf hebben doen willen geloven. Wel is dit een unieke ervaring. Filmpjes met echte acteurs zijn niet nieuw in games en fraai, filmische cutscenes ook niet. Maar het wisselen van perspectief, de keuzes en de manier waarop game en serie in elkaar overlopen en elkaar beïnvloeden is goed geslaagd.
Daarbij dient wel te worden aangetekend dat het script her en der wat rammelt en dat het niveau van acteren niet bij iedereen even hoog is. Soms is het spannend en genieten, maar soms is het ook ronduit knullig. Toch zijn de productiewaarden hoog en ziet alles er gelikt uit. Hetzelfde geldt voor de game, alles komt spectaculair in beeld. Het is visueel genieten.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="f2de645d-5c0c-4b36-8786-c945bfc4dda1"></drupal-entity>
Eindoordeel?
Quantum Break doet iets nieuws, iets anders en slaagt gedeeltelijk in haar unieke opzet. De tv-serie is vermakelijk maar uiteindelijk moet deze titel het toch van de gameplay hebben. Die is opvallend ouderwets, maar door het tijdreis-jasje en de spectaculaire shoot-outs heb je toch de hele tijd het gevoel onderdeel te zijn van iets heel opwindends en speciaals.