Google trekt 150 miljoen uit voor redden journalistiek
Google steekt 150 miljoen euro in een fonds voor Europese journalistiek. NRC Handelsblad doet mee.
De zoekgigant zet het Digital New Initiative op in samenwerking met acht Europese kranten, waaronder NRC Handelsblad, The Guardian en Die Zeit. Deze kranten zullen Google de komende drie jaar adviseren over de besteding van de 150 miljoen euro. Het zoekbedrijf hoopt dat andere uitgevers zich bij het initiatief zullen aansluiten.
Doel van het fonds is om de innovatie in de journalistiek te bevorderen. Daarnaast gaat Google trainingen opzetten waar journalisten nieuwe digitale vaardigheden kunnen leren.
"We erkennen dat technologiebedrijven en nieuwsorganisaties onderdeel uitmaken van hetzelfde informatie-ecosysteem", stelt Carlo D’Asaro Biondo van Google. "We willen ons steentje bijdragen in de zoektocht naar meer duurzame nieuwsmodellen."
Haat-liefdeverhouding
Google heeft al jaren een haat-liefdeverhouding met Europese kranten die het zoekbedrijf er regelmatig van beschuldigen dat het met Google News parasiteert op het werk van hun journalisten.
"We zijn ervan overtuigd dat Google altijd een vriend en partner heeft willen zijn van de nieuwsindustrie, maar we erkennen ook dat we fouten hebben gemaakt", aldus D’Asaro Biondo.
"Internet biedt enorme mogelijkheden voor het maken en verspreiden van geweldige journalistiek. Maar er zijn ook legitieme vragen over hoe kwalitatieve journalistiek overeind kan blijven in het digitale tijdperk."
Lees ook in Bright Ideas: