De meeste jongeren herkennen nepnieuws niet

22 november 2016 om 14:35
Laatste update: 29 juli 2017 om 15:00

Terwijl Facebook en Google de eerste stappen tegen nepnieuws zetten, blijkt dat jongeren niet weten wanneer berichten nep zijn.

De kritiek op de verspreiding van nepnieuws blijft aanhouden na de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Facebook-CEO Mark Zuckerberg noemde het idee dat nepnieuws invloed zou hebben gehad op de uitslag aanvankelijk nog 'vrij belachelijk'.

Later zei hij dat zijn bedrijf wel stappen gaat ondernemen tegen nepnieuws, door bijvoorbeeld waarschuwingen te plaatsen. Facebook en Google willen nepnieuws daarnaast aanpakken door advertenties op nepnieuwssites te schrappen.

Jongeren herkennen nepnieuws niet goed

Een onderzoek van de Stanford University toont nu aan dat studenten nepnieuws meestal niet als zodanig herkennen, meldt The Wall Street Journal. De universiteit deed een onderzoek onder 7804 middelbare scholieren en studenten: het grootste onderzoek tot nu toe naar hoe jongeren met online nieuws omgaan. Zo ziet 82 procent van de onderzochte middelbare scholieren het verschil niet tussen een echt nieuwsbericht en een advertorial.

Maar ook oudere scholieren vinden het moeilijk om echt nieuws te herkennen. Vier van de tien highschool-scholieren geloofden een verhaal puur door de kop en foto, ook al werd er in dat artikel niet naar bronnen verwezen. En ruim twee derde van de oudere basisschoolleerlingen zag geen reden om een bericht van een bank te wantrouwen die zegt dat jongvolwassenen meer financiële hulp nodig hebben.

Beter onderwijs nodig

De oplossing ligt volgens de onderzoekers deels in beter onderwijs. Studenten moeten leren kritisch met nieuws om te gaan en altijd bedacht te zijn op wie de bron is. Maar ook ouders en internetbedrijven hebben volgens het onderzoek een verantwoordelijkheid.

Bron: Bright.nl. Techprogramma Bright TV is elke maandag te zien op RTL Z.