Topman YouTube reageert op controverse Logan Paul

Topman YouTube reageert op controverse Logan Paul
12 februari 2018 om 21:08
Laatste update: 26 april 2018 om 13:33

In een interview met YouTuber Casey Neistat reageert YouTube-topman Robert Kyncl op de ophef van de afgelopen tijd.

YouTube heeft een moeilijk begin van 2018. Populaire YouTuber Logan Paul zorgde voor veel ophef met een lollig bedoeld filmpje waarbij hij lachend vlakbij een zelfmoordslachtoffer stond. YouTube reageerde pas na negen dagen op de ophef en volgens critici lang niet streng genoeg. In een 19 minuten durend interview met YouTuber Casey Neistat gaat YouTubes chief business officer Robert Kyncl in op de ophef.

Volgens de topman reageerde YouTube in eerste instantie zo laat omdat Logan Paul samen met het bedrijf werkte aan series voor het betaalde Youtube Red. "We willen geen overhaaste beslissingen maken die zoveel mensen treffen. Het is niet alleen Logan, het zijn ook veel andere mensen", aldus Kyncl. De topman wijst op de wijzigingen die YouTube onlangs doorvoerde, waarbij YouTube hogere eisen stelt voor het toevoegen van advertenties aan video's op het platform.

YouTube wil volgens Kyncl met de wijzigingen zorgen voor vloggers die minder inzetten op een shockeffect maar "het juiste doen", en tegelijk voor meer tevreden adverteerders. Het interview is echter al 12 dagen geleden opgenomen, en sindsdien heeft Paul zijn eerste video sinds de ophef van begin dit jaar geplaatst.

In die video zet de YouTuber een dode rat onder stroom, blijkbaar het resultaat van de bezinningsperiode die de YouTuber achter de rug had. Paul werd daarop de toegang ontzegd tot het meest lucratieve advertentieprogramma op YouTube, dat speciaal is gemaakt voor YouTubers met miljoenen kijkers.

Daarmee is duidelijk dat de zaak Paul uiteindelijk toch te ver ging voor YouTube, maar ook dat het bedrijf nog veel te verduidelijken heeft over de balans tussen video's die over de schreef gaan en de jacht naar views en advertentiegeld. Dat YouTube zijn publiek en makers via de populaire Neistat op deze manier aanspreekt is een eerste handreiking, maar er moet nog meer duidelijk worden wil YouTube dit soort uitglijders in de toekomst voorkomen.

Volg het Bright YouTube-kanaal

Lees meer over:

Deel via