YouTube door nieuwe regels minder snel winstgevend

YouTube door nieuwe regels minder snel winstgevend
17 januari 2018 om 10:27
Laatste update: 26 april 2018 om 14:35

YouTube stelt voortaan hogere eisen aan kanalen die inkomsten met advertenties willen verdienen.

Niet zomaar iedereen kan voortaan reclames aanzetten voor zijn YouTube-filmpjes en zelf een deel van de inkomsten houden. Voorheen moesten YouTube-kanalen daarvoor minstens tienduizend keer zijn bekeken. Maar YouTube voert nu nieuwe regels in. Kanalen moeten minstens duizend abonnees hebben en de video's van het kanaal moeten de laatste 12 maanden in totaal minstens vierduizend uur zijn bekeken.

De regels gaan per 20 februari in, en alle kanalen die dan niet aan de nieuwe eisen voldoen verliezen hun inkomsten uit advertenties. De nieuwe regels moeten er volgens YouTube voor zorgen dat spammers, nepaccounts en andere kwaadwillenden het ecosysteem niet voor goedwillende gebruikers kunnen verpesten.

Ongepaste video's

De nieuwe regels volgen nadat YouTube in 2017 meermaals onder vuur kwam te liggen vanwege ongepaste video's. Zo bleken populaire kanalen voor kinderen aanstootgevende video's te laten zien, waarna YouTube zo'n kanaal sloot.

Eén van 's werelds meest bekeken YouTubers, PewDiePie, kwam afgelopen jaar verschillende keren onder vuur, mede door het maken van nazi-grappen en een racistische opmerking. Voor PewDiePie ging de advertentiekraan van YouTube deels dicht: hij mocht niet meer meedoen met het speciale, extra lucratieve reclameplatform voor de populairste YouTubers.

Hetzelfde gebeurde Logan Paul begin dit jaar. De YouTuber is vooral populair onder tieners en probeert met zijn filmpjes vaak te choqueren. Dat deed hij onder meer door te filmen in een bos vlakbij Tokio, waar veel zelfmoorden worden gepleegd. Lachend stond Paul vlakbij iemand die zich van het leven had beroofd, wat tot grote ophef leidde.

YouTube verwijderde de vide van Paul zelfs na de grote ophef niet, dat deed de YouTuber uiteindelijk zelf. Wel werd Paul door YouTube uit het lucratieve reclameplatform gegooid. Eerder zorgde YouTube er al voor dat makers van bijvoorbeeld treitervlogs niet meer aan hun video's kunnen verdienen, tot grote woede van de treiteraars.

Volg ook het Bright YouTube-kanaal 

De Bright-app is vernieuwd

Onze app heeft een update gekregen. Download hem voor iOS of Android

Lees meer over:

Deel via