Eindelijk: Magic Leap laat zijn AR-bril zien
Na jaren kan Magic Leap zijn mixed-reality-bril dan eindelijk aan de wereld tonen. Volgend jaar moet de headset te koop zijn.
De Magic Leap One: Creator Edition bestaat uit een headset die wel wat weg heeft van een flinke zwembril (de Lightwear), een externe computer (de Lightpack) en een handheld controller. Journalist Brian Crecente van Rolling Stone, die verscheidene demonstraties van de bril heeft gehad, noemt de ervaring ‘verrassend’. “Als een enorme strip waar je naartoe kunt lopen om te bekijken, alsof je door een raam kijkt.”
Het is voor het eerst dat Magic Leap zijn langverwachte bril publiekelijk toont. In de loop der jaren heeft het bedrijf 1,9 miljard dollar opgehaald bij investeerders, zoals Google en Alibaba. Ondanks al dat geld verliep de ontwikkeling van de bril bepaald niet zo voorspoedig als het bedrijf ons wilde doen geloven. Vorig jaar meldde The Information bijvoorbeeld dat Magic Leap met nepvideo’s investeerders en werknemers had gelokt.
Volgens Rolling Stone zal Magic Leap de bril volgend jaar in twee formaten gaan aanbieden. Een concrete datum waarop de Magic Leap One verkrijgbaar zal zijn, is nog niet bekend: meer informatie dan dat het ergens in het komende jaar zal zijn, geeft het bedrijf niet. Evenmin heeft Magic Leap een prijs voor de mixed-reality-bril bekendgemaakt. Op zijn site schrijft Magic Leap dat het nog altijd werkt aan het verbeteren van het ontwerp en dat de bril dus nog kan veranderen.
De bril heeft de naam Magic Leap One: Creator Edition meegekregen omdat het bedrijf zich naar eigen zeggen in eerste instantie richt op ‘creators’. Dat zijn volgens Magic Leap-CEO Rony Abovitz ontwikkelaars, bedrijven, reclamebureaus en de early adopters onder de consumenten, zo vertelt hij aan Rolling Stone. “Het gaat om de mensen die de eerste Mac of de eerste pc’s kochten. Iedereen die de eerste iPod kocht.”