Duurtest Toyota C-HR: niet voor claustrofobische kinderen
Onze Toyota C-HR blijkt na twee weken testen een 'budget-Evoque': een auto die opvalt en aanspreekt.
De Toyota C-HR is een opvallende verschijning op straat. Bij de Toyota-dealer zal het minder evident zijn naast bijvoorbeeld de weinig voorzichtig vormgegeven Prius, maar zet hem naast een Volkswagen Tiguan en de twee lijken van verschillende planeten te komen. Normaliter moet wie stijlvol door het leven wil gaan pijn doorstaan. Na twee weken met de C-HR hebben we niet meer dan een beetje druk op de enkels gevoeld.
Eigenlijk zijn de enige mensen die moeten lijden onder het ontwerp de achterpassagiers. Niet in de ruimte, want ze zitten echt vorstelijk en zelfs drie volwassenen kun je kwijt op de achterbank. Maar die raampjes die de zijkant van de auto zo'n opvallend profiel geven, die beperken ook in grote mate het uitzicht. Mijn kinderen kunnen niet achterover zitten en naar buiten kijken bijvoorbeeld. Op een lange autorit kan dat best claustrofobisch zijn. Maar zo leer je je kinderen op jonge leeftijd dat er altijd ergens een compromis gesloten moet worden.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="20a69517-34c0-4a15-b49a-f7326e9116de"></drupal-entity>
Dit uitzicht moet je aankunnen.
Denk na over de kleur
Het verbruik van de 1.2 turbo is zoals je dat zou verwachten. Rijd je heel voorzichtig dan kom je in de buurt van de fabrieksopgave (1 op 17). Stap je hem op de staart, dan ga je hard richting de 1 op 13. We zijn benieuwd hoe de 1.8 hybride het er in de praktijk vanaf brengt.
Voordat je nu naar de Toyota-dealer rent en 25.000 euro op de toonbank smijt: denk heel erg goed na over de kleur. Om eerlijk te zijn vind ik dat de auto die wij rijden het model geen recht doet. De lichtere kleuren vormen een mooier contrast met de kunststof donkere delen. Niet alle kleuren zijn op alle uitvoeringen leverbaar. De zogenaamde Bi-Tone is er bijvoorbeeld in blauw, voor de rest is het wit, grijs, ander grijs, nog iets anders grijs en zwart wat de klok slaat. Ik zou bij de Toyota-dealer meteen een wrap er af onderhandelen.
Aanrader
De interface van het infotainmentsysteem kan niet helemaal mee met de uitstraling van de nieuwste Europese modellen, maar de bruikbaarheid heeft weinig te lijden van de esthetiek. Alleen zouden we graag een fysieke volumeknop hebben in plaats van touchknoppen.
We kunnen voor iedereen die geen (claustrofobische) kinderen heeft de Toyota C-HR dan ook van harte aanraden. Voor dit geld is er geen iconischer nieuwe auto te krijgen.