Dit zijn de ruimteplannen van Jeff Bezos' Blue Origin

Dit zijn de ruimteplannen van Jeff Bezos' Blue Origin
9 maart 2016 om 07:52
Laatste update: 27 april 2018 om 08:08

Blue Origin heeft zich lang stilgehouden, maar het bedrijf heeft zijn plannen voor ruimtetoerisme nu bekendgemaakt.

Jeff Bezos, oprichter van Amazon, heeft nog een ander bedrijf waar hij serieus mee bezig is. Blue Origin is zijn ruimtebedrijf sinds 2000, hoewel het toen nog voornamelijk achter de schermen afspeelde. Sinds 2005 werkt het bedrijf echt aan raketontwikkeling. En tijdens een bijeenkomst voor elf grote Amerikaanse media heeft hij nu eindelijk zijn grootse plannen voor het bedrijf uit de doeken gedaan.

Ruimtetoerisme

Volgens Bezos is Blue Origin, als alles volgens plan verloopt, in 2018 klaar voor ruimtetoerisme. Passagiers worden meegenomen naar de ruimte om voor enkele minuten gewichtloosheid te ervaren, schrijft The Washington Post. Het plan is om volgend jaar met met testvluchten te beginnen. Daarbij zouden piloten als testpassagiers moeten dienen, want de raket zelf gaat autonoom vliegen. Zij moeten daarbij letten op dingen als 'is het comfortabel?' en 'maakt het schip niet teveel herrie?'.

Als de testen een succes zijn, mogen zes passagiers tegelijk mee naar het randje van het heelal op 100 kilometer hoogte, waar ze even naar de aarde kunnen zwaaien door grote ramen. Een prijs voor zo’n retourtje naar de sterren maakte Bezos overigens niet bekend.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="a2b6a393-b281-4528-af7e-46950615d16f"></drupal-entity>

New Shepard

Vorig jaar kwam Blue Origin in het nieuws omdat het bedrijf de gelanceerde raket New Shepard wist laten te landen. Met dit schip hoopt Bezos tientallen keren per jaar mensen naar de ruimte te sturen. De meeste raketbedrijven lanceren niet meer dan 12 keer per jaar. "Maar je wordt nooit ergens écht goed in als je iets maar tien á twaalf keer per jaar doet", zegt Bezos. Daarom is het hergebruiken van raketten voor hem zo belangrijk.

Daarnaast kan het de kosten voor een lancering flink drukken als een raket vaker gebruikt kan worden. Dat beseffen ook andere bedrijven. Niet alleen SpaceX, maar ook een directere concurrent van Blue Origin, Virgin Galactic. Dat bedrijf onthulde vorige maand nog een nieuw ruimtetoestel: VSS Unity, een enorm vliegtuig dat de komende tijd wordt getest. Bij Virgin Galactic gaat een reisje 250.000 dollar kosten, maar wanneer de eerste vlucht gepland staat is nog niet bekend.

Belangrijke stap

Jeff Bezos ziet ruimtetoerisme niet als een leuk uitstapje voor de rijken, maar als een belangrijke opstap in de ontwikkeling van nieuwe technologie. De Amazon-baas vergelijkt het met de begindagen van het vliegtuig of hoe videogames hebben geholpen bij het ontwikkelen van krachtige computerchips. Als het aan Bezos ligt gaan we de komende tijd meer van Blue Origin horen. Meer dan de afgelopen jaren, waarin het bedrijf in stilte werkte. Ze deden niet expres geheimzinnig, stelt Bezos, maar het bedrijf wilde zijn beloftes kunnen waarmaken. "De ruimte is heel makkelijk te overhypen", zegt hij.

Lees meer over:

Deel via