Wereldprimeur: robotauto zonder stuur gaat de weg op in Wageningen
De zelfrijdende WEpod gaat vandaag in Wageningen de weg op. Een wereldprimeur: een auto zonder stuur die zelfstandig tussen ander verkeer rijdt.
Ondanks een hoop andere proeven die gedaan worden, is de WEpod de eerste auto zonder stuur of pedalen die ook écht op straat rijdt. Het wagentje moet zelfstandig een voorgeprogrammeerde route van zes kilometer moet afleggen. De test wordt uitgevoerd op de campus van de Wageningen Universiteit. Het is de bedoeling dat twee busjes komende zomer van mei tot en met juli bij goed weer overdag op de campus en tussen station Ede/Wageningen en Wageningen University & Research Centre gaan rijden.
<iframe allowfullscreen="" frameBorder="0" height="480" mozallowfullscreen="true" webkitallowfullscreen="true" width="100%"></iframe>
Wel steward aanwezig
Overigens moet er wel een kleine kanttekening geplaatst worden: ondanks het feit dat er officieel geen bestuurder aan boord is, is er wel een steward aanwezig. Om te voorkomen dat het wagentje op drukke delen van de route tegen andere weggebruikers aanrijdt, kan deze veiligheidshalve toch een joystick als gaspedaal gebruiken, schrijft dagblad Trouw vandaag.
Dat mag de pret niet drukken, want de bedoeling is dat de wagen vooral zelf rijdt. Allerlei technische apparatuur aan boord moet de zelfredzaamheid van de WEpod vergroten. Zo zorgen camera’s, lasers, rader en GPS ervoor dat de WEpod zijn omgeving kan waarnemen en interpreteren. Daarnaast wordt vanuit een controlekamer een oogje in het zeil gehouden.
Hij rijdt nog niet hard
De zelfrijdende auto wordt ingezet als shuttle, die besteld kunnen worden door passagiers via een app. Dat betekent dat het wagentje geen vervanging is voor de traditionele auto of het openbaar vervoer. Je moet ook geen haast hebben, want het wagentje rijdt langzamer dan een fietser.
Andere zelfstandige voertuigen
Er zijn meer tests met zelfrijdende voertuigen, zoals de Rotterdam Rivium shuttle-voertuig, de Heathrow-shuttles en de Masdar-pods. Deze rijden echter op speciale afgesloten banen.
Daarnaast staan er ook andere vergelijkbare proeven op de planning, zoals de zelfrijdende auto van Google in Mountain View. Tesla ontwikkelde al goedgekeurde software die zorgt dat de auto recht in één baan blijft rijden en niet te dicht op voorgangers rijdt. Andere fabrikanten, zoals Toyota, investeren ook enorm veel in de wagens.