Game van de week: Final Fantasy XIV
Final Fantasy XIV heeft wat opstartproblemen. Maar daarachter schuilt de meest bijzondere online wereld in jaren.
De cijfervolgorde van de Final Fantasy-spellen is compleet naar de knoppen. Niet alleen is Final Fantasy Versus XIII omgedoopt naar Final Fantasy XV, maar deze zomer is Final Fantasy XIV ook voor een tweede maal uitgekomen. De eerste versie van Final Fantasy XIV was een groots, online rollenspel, waarin spelers als één van de klassen uit traditionele Final Fantasy-spellen konden spelen. Een ambitieus voornemen, maar het daadwerkelijke spel was bij lange na niet af. Waar de meeste games de ruimte krijgen om te falen, kon Square Enix zich niet permitteren dat een deel in de grote Final Fantasy-reeks slecht werd ontvangen. Er werd daarom een nieuw team op de game gezet, die een totaal vernieuwde versie op de markt zou brengen.
Het resultaat is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, een game die eigenlijk alleen qua setting lijkt op zijn voorganger. Het vooral erg Japanse Square Enix heeft gekeken naar westerse succesverhalen zoals Guild Wars 2 en World of Warcraft en daar lering uit getrokken. Een fijne keuze, want de mix van een hoop westerse online game-elementen in de wok van een Japanse ontwikkelaar is verrassend. Je held in A Realm Reborn gaat op queestes, doorkruist kerkers, gaat op jacht naar zeldzame monsters en verzamelt een hoop nieuwe uitrusting - maar op geen enkel moment voelt dit proces saai of monotoom aan. Final Fantasy XIV weet een gevoel van vrijheid te combineren met een gestroomlijnde ervaring - en dat is voor een MMO verdraaid lastig.
Bijzonder aan Final Fantasy XIV is dat je personage als werkelijk elke klasse aan de slag kan. Wil je een jager spelen maar ben je al een ridder? Dan hoef je geen nieuw personage te maken, maar kies je enkel voor een pijl en boog. Je krijgt dan automatisch het level, de ervaringspunten en de vaardigheden van deze klasse. Later moet je deze klassen bovendien combineren door ze allemaal naar een bepaald level te laten groeien, zodat je weer andere mogelijkheden vrijspeelt.
Final Fantasy XIV is misschien wel de eerste MMORPG die ons overtuigde om minutenlang stil te staan, zodat we de spelwereld konden bewonderen. De camera laat je ontzettend ver de wereld inkijken - en er zijn een hoop fraaie horizonnen om te bewonderen. Dit is een wereld die je niet alleen om personages, maar ook om zijn rotsen, bomen, beekjes en struiken zult waarderen.
Toch voelen we ons genoodzaakt om de serverproblemen te noemen. Spelers die 's ochtends inloggen kunnen moeiteloos aan de slag, maar zodra je 's avonds - als de Amerikanen wakker zijn - probeer in te loggen loop je tegen een muur op. De game zet je niet in een wachtrij met anderen totdat je mag gaan spelen, maar ontzegt je domweg de toegang. Dit leidt tot situaties waarin je een half uur lang op een knop moet drukken om de game daadwerkelijk in te mogen, een proces waar niemand blij van wordt. Dit probleem is van tijdelijke aard, maar is door andere spellen op fijnere manier opgelost. Wat dat betreft kunnen de Japanners nog een hoop van ons leren.
Conclusie
Ongeacht vervelende serverproblemen is Final Fantasy XIV de fijnste online game waar we ooit doorheen zijn gelopen. De wind waait door de bomen, beekjes kabbelen en andere spelers rennen op grote gele vogels door velden heen - het voelt allemaal vreemdgenoeg een stuk 'echter' dan in andere rollenspellen. Dat de game ook nog eens ontzettend leuk is om te spelen voelt daardoor bijna aan als een bonus.
Platform: pc, Playstation 3
Prijs: 30 euro
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/dc5HY3KEqug" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/dc5HY3KEqug"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/dc5HY3KEqug"></object>