Game van de week: Playstation All-Stars
Hoe Sony zich laat inspireren door Apple. Koop je de game voor de Playstation 3, dan kun je hem ook installeren op je Playstation Vita.
Het lijkt een klein wonder dat een game zoals Playstation All-Stars überhaupt de winkels wist te bereiken. In dit spel vind je namelijk een twintigtal personages waarvan de rechten nagenoeg bij andere bedrijven liggen. Hierdoor kun je als Kratos uit God of War vechten tegen Danté uit Devil May Cry, of in de huid kruipen van bijvoorbeeld de Big Daddy uit BioShock of Raiden uit Metal Gear. Het spelprincipe zal Nintendo-fans niet onbekend in de oren klinken: Nintendo doet met zijn Super Smash Bros.-reeks sinds het Nintendo 64-tijdperk al ongeveer hetzelfde. Sony's variant voelt zelfs speltechnisch ontzettend als Nintendo's games.
Maar het feit dat je in Playstation All-Stars als in totaal twintig (eigenlijk negentien, Cole uit Infamous zit er dubbel in) videogamehelden mag spelen, is niet het bijzonderste aspect van de game. Dit is namelijk ook het eerste spel waarbij Sony gebruikmaakt van het 'cross-buy'. Koop je de game voor de Playstation 3, dan kun je hem ook installeren op je Playstation Vita. Het is een principe dat Apple al sinds de introductie van de iPad toepast: een iPhone-app kan altijd op een iPad worden geïnstalleerd en is in sommige gevallen zelfs voor het grotere scherm geoptimaliseerd.
Bij de mogelijkheid om de game op beide devices te spelen blijft het niet: beide spelversies zitten zo in elkaar, dat ze met de ander kunnen communiceren. Hierdoor kun je op een Playstation Vita vechten tegen een Playstation 3-speler, of je nou online speelt of in dezelfde kamer zit.
Sony probeert op deze manier van de Playstation Vita een kleine, draagbare Playstation 3 te maken. Het is een interessante richting om in te slaan: als al je Playstation 3-games te spelen zijn op een Vita, is de zakspelcomputer opeens een stuk interessanter om in huis te halen. Of het Sony ooit zal lukken om dit principe voor alle games door te voeren, moeten we alleen nog zien. Er komt namelijk een hoop kjiken bij het maken van een Playstation Vita-versie van een spel, omdat ontwikkelen voor beide systemen anders in elkaar zit. Playstation All-Stars-ontwikkelaar Superbot valt onder Sony en heeft hierdoor de middelen (en het geld) om beide versies van het spel te maken. Een kleine studio bevindt zich niet snel in zo'n gunstige positie.
Conclusie
Spelers van Super Smash Bros. zal Playstation All-Stars bekend voorkomen. De game steekt nagenoeg identiek in elkaar, met als uitzondering dat je vijanden uitschakelt door superaanvallen op ze los te laten. De interessantste mogelijkheid van Playstation All-Stars is de optie om de game op zowel je Playstation 3 en Playstation Vita te installeren. Hiermee geeft Sony de Vita flink wat meerwaarde, wat andere ontwikkelaars hopelijk op soortgelijke wijze zullen doen.
Prijs: €60
Platform: Playstation 3, Playstation Vita
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/RxTYkuSIjk4&feature" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/RxTYkuSIjk4&feature"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/RxTYkuSIjk4&feature"></object>