Muziekindustrie kan met gratis muziek genoeg verdienen
Muziek gratis weggeven levert uiteindelijk even veel geld op als het tegen betaling online aanbieden, claimt YouTube.
Het gratis muziekaanbod op YouTube levert uiteindelijk voor platenlabels evenveel geld op als betaalde online muziek, zeggen YouTube-managers. Afgelopen jaar heeft Google's videosite 200 tot 300 procent meer uitbetaald aan rechthebbenden dan het jaar ervoor. De stijging in inkomsten is vooral te wijten aan de toename van het YouTube-gebruik, vooral via mobiele telefoons. Het weggeven van muziek in ruil voor advertenties en royalty's blijkt toch genoeg geld op te leveren.
Vorige maand zei Buma/Stemra tijdens het Noorderslag-symposium in Groningen nog dat de royalty-inkomsten uit YouTube nog weinig voorstelden ten opzichte van de inkomsten uit bijvoorbeeld radio- en tv-gelden. Met Google zou het lastig onderhandelen zijn omdat het bedrijf zo machtig is, vertelde Buma/Stemra-directeur Hein van der Ree toen. Maar platenlabels kunnen ook samenwerken met YouTube en vervolgens een deel van de reclame-opbrengsten op de site incasseren.
YouTube-managers zeggen dat de nieuwe tekstadvertenties in de video's uiteindelijk wel geld opleveren. Ook de speciale videodienst Vevo, een jointventure tussen Google en de grote labels, zou voor toenemende inkomsten voor de muziekindustrie zorgen, althans in Amerika. 'Onze grote muziekpartners verdienen miljoenen dollars per maand', zegt YouTube's directeur content-samenwerkingen Chris Maxcy tegen muzieksite Evolver.fm. 'In een jaar tijd is de omzet twee tot drie keer zo hoog geworden.'
De boodschap van YouTube in het kort: gratis muziek levert nu al evenveel op als betaalde muziek. 'Mensen betalen bij ons met hun tijd en aandacht', aldus Google's productmanager Phil Farhi. Omdat YouTube gratis is en op wereldschaal werkt, lijken advertenties uiteindelijk toch genoeg op te leveren.
Tegen websites die de open systemen van YouTube misbruiken door alleen de muziek te laten horen en de video weg te laten, zegt Fahri, dat ze daar alleen tijdelijk succes mee kunnen hebben. 'Zij zullen uiteindelijk worden afgesloten.'