Uber stopt met testen zelfrijdende auto’s in Arizona
Uber trekt de stekker uit de proef met zelfrijdende auto's in de Amerikaanse staat Arizona. Dat doet het bedrijf nadat in maart een overstekende voetganger overleed nadat ze door een van de robotauto's was aangereden.
Uber heft de afdeling die in Arizona zelfrijdende auto's testte op, liet het bedrijf woensdagavond weten aan het personeel. Driehonderd medewerkers verliezen hun baan. Het fatale ongeluk met de zelfrijdende Uber-auto in de plaats Tempe leidde tot veel kritiek op het bedrijf. De technologie die Uber op de openbare weg testten zou niet goed hebben gewerkt.
Uber wil het testen van zijn zelfrijdende auto's binnenkort wel hervatten in San Francisco en in Pittsburgh, waar ook Ford en Waymo met robotauto's rondrijden. Bij de nieuwe tests zullen er meer veiligheidsgaranties zijn en ze zullen minder omvangrijk zijn, schrijft Uber-manager Eric Meyhofer in een interne e-mail, meldt The Guardian.
"We zullen op een beperktere manier rijden om specifieke gevallen te testen", aldus Meyhofer. "Hierdoor kunnen we geleidelijk de beveiligingsaspecten van onze software en procedures verbeteren. Doordat we onze softwaresimulaties hebben verbeterd, kunnen we efficiënter omgaan met de tijd op de openbare weg."
Veiligheid versus banen
De staat Arizona wachtte het onderzoek naar het dodelijke ongeluk niet af. Gouverneur Doug Ducey verbood Uber eind maart het testen van zelfrijdende auto’s in zijn staat. De beelden van het ongeluk riepen volgens Ducey vragen op 'over de bekwaamheid van Uber'.
De gouverneur kreeg zelf in de nasleep van het ongeluk ook veel kritiek, omdat hij Uber te weinig restricties rond de veiligheid zou hebben opgelegd. Uit documenten bleek volgens The Guardian dat Ducey Uber koste wat kost wilde binnenhalen vanwege de extra werkgelegenheid die dit Arizona zou opleveren.
Sensoren
Waarom de Uber-auto de overstekende Elaine Herzberg (49) niet opmerkte, moet binnenkort blijken als de Amerikaanse transporttoezichthouder zijn voorlopige rapport over het ongeval uitbrengt. De sensoren in de auto’s werkten mogelijk niet goed of ze stonden deels uitgeschakeld. De systemen zouden te vaak vals alarm hebben geslagen, waardoor medewerkers veel vaker dan bij zelfrijdende auto's van andere bedrijven zelf moesten ingrijpen.
De Uber-medewerkster die in de auto zat op het moment van het ongeluk had haar handen niet aan het stuur en had haar ogen niet op de weg gericht.
Fataal ongeluk Tesla
Overigens gebeurde er al eens eerder een dodelijk ongeluk met een deels zelfrijdende auto. Tesla werd vorig jaar medeschuldig bevonden aan een ongeluk in Florida waarbij de bestuurder van een zelfrijdende auto om het leven kwam.