Review

Duurtest Ford Focus: goede gadgetkar

Duurtest Ford Focus: gadgetkar
11 december 2018 om 14:00
Laatste update: 17 december 2018 om 20:18

Na vier weken met de Ford Focus Titanium Business 1.0 Ecoboost neemt Bright-autotester Rutger afscheid van een bijna ideale allrounder.

Bekijk onze review:

Na vier weken weet ik nog steeds niet of de Ford Focus nou mooi is of niet. Die twijfel is meestal een goed teken. Een auto die je lelijk vindt, kun je mooi gaan vinden (eerste generatie Audi TT in mijn geval). Een auto die je mooi vindt, kun je saai gaan vinden (Citroën C5 in mijn geval) en een auto waarvan je het niet weet, wordt vaker na verloop van tijd mooier dan lelijker. Ik heb dus goeie hoop voor de Focus. Maar als ik nu moest kiezen dan zou ik de ST-line verkiezen boven de Titanium die we nu rijden, vanwege die rare vooruitwijzende mistlampjes. 

De Focus is een bak vol gadgets, maar het huzarenstukje is het motorblok. Een 1 liter, 3 cilinder motorblok waar 125 pk uitkomt. Op geen enkel moment voelt dat astmatisch of traag. Het geluid is goed en de Ford kan zelfs nog een cilindertje uitschakelen als het met twee ook wel lukt. Het verbruik is net zo indrukwekkend als de oude ecoboost. Ik rijd er eenvoudig 1 op 20 mee. De cilinderuitschakeling heeft dus geen groots effect, want met de eerste versie van deze auto haalde ik dat ook. 

Zoals een Ford betaamt, is het weggedrag goed, zonder oncomfortabel te worden. Je hoeft niet echt te remmen voor een bocht, want hij blijft subliem in zijn spoor. Knap voor een voorwielaangedreven auto. 

Alledaags handig

Met de alledaagse dingen onderscheidt de Ford zich van zijn tegenhangers als de Golf, de Astra, de 308 of de Mégane. De Focus heeft geen tankdop bijvoorbeeld. De klep sluit de boel genoeg af, waardoor je nooit meer hoeft te draaien aan een naar benzine stinkende dop. Met de familypack krijg je een paar uitklappende deurbeschermers. Daar mag je overigens niet op vertrouwen, want die beschermen niet de hele lengte van de deur en alleen de rand. De sleutelloze bediening werkt op de voordeuren, maar ook op de achterdeuren. Ik haal meestal mijn tas van de achterbank en met de Focus kan ik de deur op slot doen door de achtergreep aan te raken. 

De voorruit is te ontdooien met voorruitverwarming. Nooit meer krabben dus. Nou ja, een zijraampje misschien. MyKey is een tweede sleutel, die ik hier niet heb. Die kun je programmeren om het volume van het audiosysteem en de maximumsnelheid te beperken. Als de auto een automatische noodstop heeft gemaakt kun je een alert krijgen. Prettig als je de buurman niet helemaal vertrouwd, maar toch je auto uit wil lenen. Allemaal dingen die het dagelijks leven met deze auto bijzonder prettig maken en waarvan je niet begrijpt dat de concurrentie het niet allang gejat heeft. 

Automaat een must

De Cruise Control van de Ford Focus kan zelf afstand houden en zelfs op basis van verkeersborden en navigatiedata de snelheid verhogen of verlagen. Een super geinige optie, die niet helemaal vlekkeloos werkt. Zo ging ik laatst richting de honderd, terwijl ik toch echt net een 80-bord gezien had. Gelukkig kun je makkelijk corrigeren. De cruisecontrol-optie is wel het prettigst als je een automaat hebt. Dan kan de auto helemaal tot stilstand komen zonder dat je hoeft te schakelen en trekt hij ook vanzelf weer op. Met een handbak zou je auto dan afslaan. 

De automaat heb je ook nodig voor de geavanceerde lane control. Wij hebben een versie aan boord die zorgt dat je tussen de lijntjes blijft, maar die corrigeert pas als het bijna mis gaat. De lane-centering houdt je constant midden in je baan. Ook alleen beschikbaar met de automaat. De parkeerassistent idem dito: ik kan deze auto automatisch in laten parkeren, maar moet wel zelf schakelen en remmen. De automaat neemt alles van je over. 

Ford is bijzonder trots op Sync 3. Het infotainmentsysteem hier aan boord. Het systeem kan je berichten voorlezen en luistert naar gesproken commando's. Dat gaat absoluut nog niet met natuurlijke taal. Je moet je streng houden aan de opties en de volgorde die het systeem je biedt. De navigatie is wel heel bruikbaar. Als Android- of iPhone-gebruiker moet je kiezen of je Ford Sync wilt gebruiken of dat je Apple Carplay of Android Auto gebruikt. Allemaal hebben ze hun voor- en nadelen en geen van de drie systemen is een duidelijke winnaar. 

Met een simkaartje aan boord kun je een wifi-hotspot opzetten in je auto en ook live verkeersinformatie binnenhalen. Geinig, maar daar kun je ook je al bestaande telefoonabonnement voor gebruiken. Een extra abonnement is vooral gedoe. 

Conclusie

De 1 liter ecoboost is een glorieuze laatste stuiptrekking van de verbrandingsmotor. Het is ongekend dat je met zo weinig benzine zoveel rendement haalt. Maar een Ford Focus Electric is in geen velden of wegen te bekennen. In 2020 komt er pas weer een volledig elektrische Ford. 

Wil je nog niet aan de elektrische auto, dan is de Focus met deze motor een aanrader. Alledaagse handigheidjes en een fijn rijdende kar, zonder dat je er op leegloopt. Wat wil je nog meer? 

Duurtest Ford Focus (2018)

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg zijn updates. Eerder over de Ford Focus:

Deel 1: veel tech aan boord

Deel 2: wat is er écht nieuw?

Deel 3: welke opties zijn het geld waard?