Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens krijgt veel meer klachten dan voorheen en heeft te weinig personeel om alles te behandelen.
In de eerste zes maanden van dit jaar werden al ruim 15.000 klachten ingediend bij de AP, meldt de instantie. Dat is bijna 60 procent meer dan in de tweede helft van 2018.
"Een verklaring hiervoor is dat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt. Ook speelt waarschijnlijk een rol dat Nederland een sterk gedigitaliseerd land is", aldus AP. Maar ook het aantal klachten uit het buitenland stijgt.
Sinds 25 mei 2018 geldt in Europa de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Burgers hebben daardoor meer rechten, en kunnen makkelijker klachten indienen bij de handhaver. In Nederland is de AP die handhaver, maar door de grote toename in klachten is een maandenlange vertraging in de afhandeling ontstaan.
Structurele oplossing nodig
Onlangs werd al bekend dat de autoriteit er 3,4 miljoen euro bij krijgt. Maar "het aantal klachten dat binnenkomt is groter dan de AP kan afhandelen met de huidige onderzoekscapaciteit", stelt de waakhond.
"Iedere klacht verdient vanzelfsprekend de best passende behandeling", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. "Maar er is een grens aan wat realistisch is met een beperkt aantal medewerkers." De AP spreekt met het ministerie van Justitie en Veiligheid over een structurele oplossing voor het probleem.
Met 32 procent gaan meeste klachten die bij de AP worden ingediend gaan over privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. Ook wordt er met 13 procent vaak geklaagd over organisaties die persoonsgegevens doorgeven aan derden terwijl zij dit niet weten of willen. De meeste klachten betreffen zakelijke dienstverleners (46%), de overheid (14%) en de IT-sector (13%).