Volkswagen levert elektrische auto ID.3 met incomplete software
Door softwareproblemen loopt de levering van de elektrische Volkswagen ID.3 niet zoals gepland. De eerste leveringen van de elektrische auto's starten in september, maar die wagens hebben dan nog incomplete software.
De Volkswagen ID.3 stond lange tijd gepland voor de zomer. Softwareproblemen leken roet in het eten te gooien, en dat blijkt inderdaad zo te zijn. De wagen wordt in Nederland vanaf september geleverd. In sommige andere landen start de uitgifte van Limited Edition-modellen al deze maand.
In beide gevallen gaat het echter om auto’s die nog niet compleet zijn: begin volgend jaar verschijnt een grote software-update met functies die eigenlijk nu al compleet hadden moeten zijn.
Keuze: wachten of incomplete wagen
Nederlanders die de ID.3 als pre-order hadden besteld, zo’n 30.000 mensen, krijgen de keuze om de wagen begin september te ontvangen met een aantal ontbrekende functies, of te wachten tot eind dit jaar of begin 2021 voor een complete ID3.
Wie de auto zo snel mogelijk wil, moet het een paar maanden stellen zonder het App Connect-infotainmentsysteem en het heads-up display.
De ID.3 1st, de eerste lichting met extra’s, is er in Nederland vanaf 38.000 euro. De luxere 1st Plus-uitvoering kost 44.000 euro, de duurste ID.3 1st Max kost 49.000 euro.
De wagens hebben hetzelfde accupakket van 58 kWh goed voor een maximaal bereik van 420 kilometer. De auto's verschillen in opties en extra’s.
Goedkoper model volgt later
Later komt er ook een ID.3 met een accu van 45 kWh, goed voor een bereik van 330 kilometer. Die wagen moest voor minder dan 36.000 euro beschikbaar komen.
De lancering van de ID.3 verloopt niet zoals gepland. Het was ook één van de redenen dat Volkswagen-ceo Herbert Diess onlangs opzij stapte. Diess krijgt de schuld voor de softwarefouten van onder meer de werknemersvakbond van Volkswagen. Hij blijft wel aan als ceo van de Volkswagen Group.
Kijk ook: goedkoop elektrisch rijden met Seat
Subsidie elektrische auto's in Nederland
Vanaf 1 juli geldt er in Nederland een aanschafsubsidie voor elektrische auto's. Voor nieuwe elektrische auto's is sinds 4 juni 4000 euro subsidie aan te vragen.
De subsidie is beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro. De regeling geldt ook alleen voor auto’s met een actieradius van meer dan 120 kilometer.