'Clubhouse 4 miljard dollar waard bij nieuwe investeringsronde'
De audiochat-app Clubhouse voert gesprekken over een nieuwe investeringsronde. Daarbij wordt de startup gewaardeerd op 4 miljard dollar.
Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Daarmee zou de waarde van de audiochat-app sinds januari zijn verviervoudigd. Vooral in februari groeide het gebruik van Clubhouse hard. De app is inmiddels ruim 13 miljoen keer gedownload.
Met Clubhouse voeren gebruikers live in audio groepsgesprekken of ze luisteren alleen mee. Clubhouse is momenteel nog alleen beschikbaar voor iOS-apparaten, de Android-app volgt pas over enkele weken. Ook moeten nieuwe gebruikers op dit moment door bestaande gebruikers worden uitgenodigd. De beheerders van de rooms op Clubhouse bepalen zelf wie er aan het woord mag komen. De gesprekken zijn via de app niet terug te luisteren.
Investeerders
Het is volgens Bloomberg nog onduidelijk op welke manier Clubhouse de nieuwe investeringen wil ophalen. Ook is nog niet bekend welke investeerders interesse hebben getoond. Clubhouse wilde niet direct op vragen reageren.
Bij een investeringsronde in januari werd Clubhouse volgens Amerikaanse media op 1 miljard dollar gewaardeerd. Clubhouse wordt gemaakt door het Californische bedrijf Alpha Exploration. Durfkapitalist Andreessen Horowitz stak eerder geld in die startup.
Twitter Spaces en meer rivalen
Concurrerende socialmediabedrijven zien de potentie van Clubhouse ook in en komen met eigen varianten. Zo rolt Twitter de komende weken een vergelijkbare functie uit: Twitter Spaces. Ook daarmee kunnen gebruikers anderen uitnodigen voor live-audiogesprekken.
Onder andere Facebook, Slack, LinkedIn, Spotify en Discord werken ook aan soortgelijke audiochatfuncties.
Clubhouse startte deze week met een nieuwe betaalfunctie, waarmee gebruikers donaties kunnen sturen naar sprekers. De appmakers zijn ook van plan betaalde events en abonnementen mogelijk te maken.
Voeg ook Bright toe op Clubhouse: BrightNL.