De elektrische SUV met de beste prijs-prestatieverhouding is minder irritant geworden, zo werd ons beloofd. Bright-autotester Rutger stapte daarom voor de tweede keer in de MG ZS EV.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest.
Wil je een heleboel elektrische auto voor je geld? Dan kun je niet om de MG ZS EV heen. Voor 31.000 euro heb je een mooi formaat SUV met 220 kilometer reële actieradius (263 km volgens de WLTP). Snelladen gaat met 76 kWu, oftewel 260 kilometer bereik in een uur laden. Thuis laden gaat met 6,6 kW. Maar goed, met een accu van 45 kWu heb je dan nog steeds maar een kleine 8 uur nodig om hem helemaal vol te krijgen. Dus als je genoeg slaapt, hoef je je daar niet druk over te maken.
Toch riepen wij vorig jaar in onze reviewvideo dat we eerder voor de Corsa E zouden gaan of de Renault Zoe. Al zijn die een stuk kleiner. De MG voelde bij onze eerste test namelijk nog niet helemaal af. Grootste punt van ergernis was de aanhoudende stroom piepjes: elke keer na het instappen vond de auto het zinvol om te vertellen dat ik de lane-assist uit had staan, bijvoorbeeld. Ik zou daar niet mee kunnen leven. Maar goed, misschien ben ik een overgevoelige zeikerd. Desondanks heeft MG met een softwareupdate alle overbodige piepjes weggehaald en daarmee wordt de ZS EV voor mij een totaal nieuwe propositie. Eentje zonder dealbreaker.
We reden de vernieuwde versie een week lang om te kijken hoeveel beter de auto geworden is. Nou, spoiler: hij is flink opgeknapt van de softwareupdate. Het is een prima rijdende SUV waar je een boel in kwijt kunt en die luxe oogt van binnen en van buiten.
Gezien de updates softwarematig zijn, is niet alles opgelost. De navigatie doet er nog steeds uitzonderlijk lang over om op te starten. De verwarming staat je niet toe een temperatuur in te stellen, maar je kunt kiezen hoe warm je de lucht wilt. Laden gaat ook pas van start als je de deur op slot hebt. Dat kan heel onhandig zijn als je onderweg wilt laden, maar ook in je auto wat werk wilt doen bijvoorbeeld.
De ZS EV is dus nog steeds geen perfecte auto, maar dat kun je voor 31.000 euro ook niet verwachten. Wel is het de elektrische SUV met de beste prijs-prestatieverhouding en je vraagt je af wat elektrische concurrenten Seres en Aiways 8000 euro verderop in een ander prijssegment doen. Rijd je vaak lange stukken van meer dan 180 kilometer enkele reis, dan zou ik iets zoeken dat verder komt. Maar voor de meeste Nederlandse particulieren met budget is dit een ideale eerste elektrische auto.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTube-kanaal.