Harde schijf gestolen uit gemeentelijk belastingpand Amsterdam
Privacy

Harde schijf met data 30.000 belastingplichtigen gestolen in Amsterdam

16 april 2021 om 14:59
Laatste update: 16 april 2021 om 15:06

Bij de gemeentelijke dienst Belastingen Amsterdam is een harde schijf gestolen met daarop scans van documenten die per post zijn gestuurd door zo'n 30.000 belastingplichtigen.

Het gaat om stukken die van juli 2020 tot en met maart 2021 per post zijn gestuurd naar Belastingen Amsterdam, schrijft wethouder Victor Everhardt aan de gemeenteraad. De schijf zat in een computer die wordt gebruikt voor het scannen van inkomende poststukken.

Het gaat om uiteenlopende documenten, waaronder bezwaren, aangiftes en verzoeken om kwijtschelding. Daarbij kunnen bijvoorbeeld contactgegevens, kopieën van ID-bewijzen en zorgpolisbladen zijn meegestuurd. Welke informatie is opgeslagen op de schijf, die werd gestolen uit het pand van de gemeentelijke dienst in Amsterdam-Zuidoost, verschilt van geval tot geval.

Behandeld als datalek

"De schijf is voorzien van authenticatie-beveiliging en de gegevens kunnen niet zonder meer worden uitgelezen", schrijft Everhardt. Het college van burgemeester en wethouders behandelt de diefstal wel als een datalek, vanwege het risico dat de beveiliging toch wordt omzeild en de gegevens worden doorverkocht of misbruikt.

De gemeente heeft aangifte gedaan bij de politie. Ook zijn alle formele procedures in gang gezet, zoals het binnen en buiten de gemeente melden van het incident, waaronder een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het politieonderzoek naar de diefstal loopt nog.

Risico op fraude

Door de diefstal van de harde schijf zijn geen gegevens of documenten verloren gegaan. Eerder opgestuurde poststukken hoeven niet opnieuw te worden opgestuurd.

Belastingplichtigen van wie de informatie op de gestolen schijf is opgeslagen kunnen vanaf maandag een brief verwachten. Daarin worden het incident en de mogelijke risico's die zij lopen vermeld. Betrokkenen kunnen contact opnemen met Belastingen Amsterdam om uit te laten zoeken welke documenten het in hun geval betreft. Zo kunnen zij volgens het college een beter beeld krijgen welk risico op oplichting of fraude in hun geval aan de orde kan zijn.

Ook worden betrokkenen gevraagd alert te zijn op facturen, telefoontjes, appjes en e-mails van zowel bekende als onbekende afzenders. De gemeente adviseert om bij twijfel contact op te nemen, om te checken of de correspondentie daadwerkelijk van de gemeente afkomstig is.