Geen Apple CarPlay of Android Auto in je auto? Zo fix je dat
In veel auto's kun je Apple CarPlay of Android Auto achteraf inbouwen. Bright-autotester Rutger probeerde de oplossing van Kenwood.
Al geruime tijd maken autofabrikanten het je zo moeilijk mogelijk als je een autoradio wilt vervangen. Ooit had je een standaard formaat gat in het dashboard waar je een Sony, Kenwood, Pioneer of Blaupunkt in schoof. Maar tegenwoordig wordt de radio zo geïntegreerd dat het in veel auto’s erg lastig of zelfs onmogelijk is om een 'aftermarket radio' te installeren. Maar er zijn nog altijd auto’s waar de radio wel in te vervangen is. Soms eenvoudig, soms door onderdelen van het dashboard te vervangen.
Wij probeerden een Mazda MX-5 uit 1998 een upgrade te geven naar 2021 door een apparaat te installeren dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. JVC, Sony en Kenwood verkopen allemaal apparaten waarmee dat kan. Omdat Kenwood de EISA Award won voor beste In-Car Head Unit, hebben we die getest. De DMX9720XDS (€1150) was die prijswinnaar. Een gigantisch scherm van 10,1 inch 'popt' dan uit je dashboard en je kunt daarmee dus zelfs een Kever de 21e eeuw in slepen.
Omdat we in de MX-5 niet heel veel ruimte hebben om te werken installeerden wij de kleinere broer, de DMX8020DABS. Die is ook meteen bijna de helft goedkoper (rond €600), maar heeft grotendeels dezelfde functies.
Inbouwen is niet iets dat ik je zou aanraden zelf te doen, tenzij je daar bijzonder veel lol in hebt. Niet alleen moet je weten hoe je eventuele knoppen op het dashboard of stuur aangesloten houdt, ook moet je de microfoonkabel wegwerken achter de interieurdelen. Protect Effect heeft bij onze auto de boel zo netjes ingebouwd dat we er pas na een uur achter kwamen dat ze een DAB-antenne op de voorruit hadden gemonteerd. Ook de microfoon op het stuur en de USB-kabels in het dashboardkastje zijn allemaal erg netjes weggewerkt.
De DMX8020DABS levert heel erg goed geluid met best body. Zelfs in een klein autootje als de MX-5. Maar de grootste verandering is opeens CarPlay/Android Auto in een auto te hebben die verder zo analoog is als maar kan. Flitsmeister op je dashboard (binnenkort ook op Android) en je eigen Spotify-playlists door de speakers.
Goede carkit
De Kenwood heeft hele uitgebreide equalizer-opties. Typisch Japans. Je moet een driedaagse cursus volgen om het allemaal te begrijpen. Het audioeffects-menu is erg handig als je geen tijd hebt om die cursus te doen. Dan vind je vrij snel een setting die past bij je auto.
Als Carkit werkt de Kenwood ook bijzonder goed. Zelfs in een cabrio met de kap open is verstaanbaar een gesprek te voeren. Siri en Google Assistant verstaan je dan ook probleemloos.
De receiver heeft ook drie camera-ingangen. Daarmee kun je bijvoorbeeld twee dodehoekcamera’s en een achteruitrijcamera installeren. Op het scherm kun je die eenvoudig instellen en van camerabeeld wisselen. Dat hebben wij overigens niet getest.
Lichtsensor ontbreekt
Zijn er ook nadelen? Zeker. Het grootste nadeel is dat de Kenwood niet op een slimme manier de verlichting van het scherm regelt. Hij gaat nu altijd naar Dark Mode als de verlichting aangezet is. Ook overdag als het daar eigenlijk nog niet donker genoeg voor is. Een lichtsensor zou uitkomst bieden, want nu moet er veel handmatig worden bijgestuurd.
Concluderend is de DMX8020DABS een upgrade die een auto deels als nieuw kan laten voelen. Naast ingebouwde navigatie en een carkit heb je opeens de mogelijkheid flitswaarschuwingen te krijgen, muziek en podcasts te streamen en je virtuele assistent te gebruiken.
Wil je maximaal resultaat, dan is zijn grote broer een aanrader. Vind je 600 euro te veel geld, dan kun je ook eenvoudiger modellen kopen die bijvoorbeeld geen DAB of geen draadloze variant van CarPlay en Android Auto ondersteunen.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright: volg zijn reviews.